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Sexualität und Gesellschaft
(2018)
Es gibt eine Vielzahl an technischen Assistenzsystemen und Hilfsmitteln (im Folgenden: A/H), die den Alltag von Menschen mit chronischen Erkrankungen und Behinderungen erleichtern können. Erfahrungen aus der Praxis zeigen allerdings, dass diese von den NutzerInnen unterschiedlich stark akzeptiert und im Alltag integriert werden. In der Versorgung mit A/H wurden bislang eher funktionale und ergonomische Aspekte beachtet; in der Entwicklung sind eher technologische Aspekte die treibende Kraft als die Bedürfnisse der NutzerInnen. Psychologische Aspekte, wie der Selbstwert, stehen bislang weniger im Fokus.
Es wurden 16 leitfadengestützte Interviews mit NutzerInnen verschiedener A/H geführt. Der Leitfaden generierte Erzählungen zur Versorgung und zum täglichen Umgang mit den Geräten. Zusätzlich wurden zwei leitfadengestützte Fokusgruppen mit a) potenziellen NutzerInnen von A/H und b) mit Gesundheitsfachpersonal durchgeführt.
Die Einnahme einer bislang wenig berücksichtigten psychologischen Perspektive der Versorgung brachte hervor, dass sich selbstwertrelevante Aspekte – wie die wahrgenommene Passung mit der Person oder dem Anlass aber auch die individuellen Wahlmöglichkeiten – in verschiedenen Bereichen der Versorgung mit A/H finden lassen.
The introduction of the ICF model as a basis for rehabilitation provides new perspectives on rehabilitation practices. According to the ICF, participation can be enhanced via different pathways, including interventions on environmental factors.
We have conducted a document analysis, linking to the ICF environmental factor codes, expert workshops and focus groups.
The project resulted in a substantial number of different recommendations.
Die Bedeutung der Rehabilitation als Gesundheitsstrategie [1] [2] und einer effektiven und effizienten Gesundheitsversorgung wird weiter wachsen. Daher ist u. a. ein Diskurs zwischen Forschenden und Praktikern erforderlich, der zum einen ermöglicht, praxisrelevante Probleme an die Wissenschaft heranzutragen und gemeinsam – wissenschaftlich fundiert mit Perspektive auf die Praxis-Herausforderungen – zu lösen. Zum anderen soll er ermöglichen, evidenzbasierte Forschungsergebnisse in Kooperation mit der Praxis in die Regelversorgung zu überführen. Ein solcher – auch vom SVR (2014) für den rehabilitativen Sektor empfohlener – bidirektionaler Praxis-Forschung-Transfer erfolgt bisher zu wenig oder ist begleitet von Hindernissen, wie auch das Diskussionsforum „Selbstverwaltung trifft Reha-Forschung“ auf dem Rehabilitationswissenschaftlichen Kolloquium 2014 zeigte. Gleichermaßen erzielten Handlungsempfehlungen (u. a. [3]) keine Abhilfe. Dies ist bedauerlich, denn „bringen Wissenschaft und Praxis ihre Stärken in Kenntnis und Logik des je anderen Feldes ein, so können daraus wichtige Beiträge zur Lösung relevanter gesellschaftlicher Probleme resultieren“ [4]. Ein Grund für die mangelhafte Kooperation könnte sein, dass bisher eine offene Diskussion über das Spannungsfeld ausblieb. Diesem Delta widmet sich die AG „Innovationswerkstatt Science Circle“ des NRW-Forschungsverbundes Rehabilitationswissenschaften [5] u. a. in einer zur kritisch-konstruktiven Begegnung zwischen Praktikern und Forschenden anregenden Veranstaltung.
Pflegeforschung mit Kindern
(2019)
Pflegedokumentation heute
(2018)
Pflege und IT - Hand in Hand
(2015)
Pflege trifft Design
(2022)
Patientensicherheit: Besteht eine Pflicht zum Risiko- und Qualitätsmanagement im Rettungsdienst?
(2012)
Partizipatives Design (PD) ermöglicht den Einbezug von Nutzer:innen in den Entwicklungsprozess digitaler Technologien im Gesundheitswesen. Der Einsatz von PD birgt jedoch Hürden, da theoretische und methodische Entscheidungen zu treffen sind. Oftmals werden diese in Forschungsarbeiten in der Versorgungsforschung nicht hinreichend dargestellt oder begründet. Dies kann zu einer eingeschränkten Bewertbarkeit und Nachvollziehbarkeit der Ergebnisse führen. Der vorliegende Beitrag thematisiert drei Schwerpunkte: Erstens wird ein Überblick über die wesentlichen theoretischen und methodischen Entscheidungen gegeben, die im Rahmen des PD aus Perspektive der Versorgungsforschung getroffen werden müssen. Zweitens werden die damit einhergehenden Herausforderungen aufgezeigt und drittens Erfordernisse für die zukünftige Anwendung und (Weiter-)Entwicklung des PD in der Versorgungsforschung beschrieben.
Background: Electronic medical records (EMRs) offer a promising approach to mapping and documenting the complex information gathered in paediatric palliative care (PPC). However, if they are not well developed, poorly implemented EMRs have unintended consequences that may cause harm to patients. One approach to preventing such harm is the involvement of users in the participatory design to ensure user acceptance and patient safety. Therefore, the aim of this study is to evaluate the acceptance of a novel patient chart module (PCM) as part of an EMR from the perspective of potential users in PPC and to involve these professionals in the design process. Methods: A qualitative observational study with N = 16 PPC professionals (n = 10 nurses, n = 6 physicians) was conducted, including concurrent think aloud (CTA) and semi-structured interviews. A structured content analysis based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology was applied. Results: The results can be summarized in terms of general observations, performance expectancy, effort expectancy and facilitating conditions, all of which are likely to have a positive influence on acceptance of the PCM from the user perspective in the context of PPC. Conclusions: The involvement of users in the development of EMRs is important for meeting the requirements in PPC. Further software adaptations are necessary to implement these requirements.
Background: Pediatric palliative care (PPC) patients experience years of multisectoral and professional care. An electronic cross-facility health record (ECHR) system can support the immediate exchange of information among PPC professionals. Based on a needs assessment, a prototype ECHR system was developed. Methods: To evaluate potential users’ perspective regarding the system, a qualitative observational study was conducted consisting of a concurrent think-aloud session and a semi-structured qualitative interview. Results: Twenty PPC professionals (nurses, physicians) from specialized outpatient PPC teams, a PPC unit, and medical offices rated the ECHR system as a helpful tool to improve the exchange and collection of information, communication between PPC professionals, and treatment planning. From the user’s point of view, the basic logic of the ECHR system should be further adapted to improve the interaction of data remirrored from patient records of outpatient and inpatient care with those entered via the system. The users wished for further functions (text search) and content (information on therapies). Some content, such as the treatment process, needs to be further adapted. Conclusion: The developed ECHR system needs to be more specific in some features by offering all available information; while for other features, be less specific to offer a quick overview. The ability to share information promptly and automatically was seen as a tremendous improvement to the quality of care for PPC patients.
Background: Electronic medical records (EMRs) play a key role in improving documentation and quality of care in paediatric palliative care (PPC). Inadequate EMR design can cause incorrect prescription and administration of medications. Due to the fact of complex diseases and the resulting high level of medical complexity, patients in PPC are vulnerable to medication errors. Consequently, involving users in the development process is important. Therefore, the aim of this study was to evaluate the acceptance of a medication module from the perspective of potential users in PPC and to involve them in the development process. Methods: A qualitative observational study was conducted with 10 nurses and four physicians using a concurrent think-aloud protocol and semi-structured qualitative interviews. A qualitative content analysis was applied based on a unified theory of acceptance and use of technology. Results: Requirements from the user’s perspective could be identified as possible influences on acceptance and actual use. Requirements were grouped into the categories “performance expectancies” and “effort expectancies”. Conclusions: The results serve as a basis for further development. Attention should be given to the reduction of display fragmentation, as it decreases cognitive load. Further approaches to evaluation should be taken.
Background: Electronic medical records (EMRs) play a key role in improving documentation and quality of care in paediatric palliative care (PPC). Inadequate EMR design can cause incorrect prescription and administration of medications. Due to the fact of complex diseases and the resulting high level of medical complexity, patients in PPC are vulnerable to medication errors. Consequently, involving users in the development process is important. Therefore, the aim of this study was to evaluate the acceptance of a medication module from the perspective of potential users in PPC and to involve them in the development process. Methods: A qualitative observational study was conducted with 10 nurses and four physicians using a concurrent think-aloud protocol and semi-structured qualitative interviews. A qualitative content analysis was applied based on a unified theory of acceptance and use of technology. Results: Requirements from the user’s perspective could be identified as possible influences on acceptance and actual use. Requirements were grouped into the categories “performance expectancies” and “effort expectancies”. Conclusions: The results serve as a basis for further development. Attention should be given to the reduction of display fragmentation, as it decreases cognitive load. Further approaches to evaluation should be taken.
Papier oder EDV?
(2011)