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Die Erfassung von Alltagsaktivitäten (activities of daily life, ADL) ist unerlässlich, wenn der Zusammenhang von körperlicher Aktivität und Gesundheit aufgezeigt oder die Effizienz von Interventionen zur Steigerung der körperlichen Aktivität evaluiert werden soll. Derzeit existiert keine Methode, die präzise alle Formen der Alltagsaktivitäten erfassen kann. Diese Übersichtsarbeit beschreibt und vergleicht auf Basis einer umfassenden Literaturrecherche moderne Messverfahren zur Erfassung körperlicher Aktivitäten im Alltag, bei der die Darstellung objektiver Verfahren einen Schwerpunkt bildet.
Subjektive Erhebungsmethoden wie Fragebögen und objektive Aktivitätsmonitore, zu denen Schrittzähler und Akzelerometer zählen, sowie kombinierte Verfahren von Akzelerometrie und Herzfrequenz, sind derzeit die gängigsten Methoden, Alltagsaktivitäten zu erfassen. Daneben existieren weitere Möglichkeiten wie Doubly Labeled Water, Kalorimetrie oder direkte Beobachtungen der Testperson, die als Goldstandard des Activity Assessments angesehen und zur Validierung oben genannter Verfahren genutzt werden können. Obwohl diese Methoden das größte Potential bei der Erfassung körperlicher Aktivitäten hinsichtlich der Messpräzision haben, muss bei der Auswahl der Erhebungsmethode angesichts der Vielzahl an Möglichkeiten auch ihre Anwendbarkeit berücksichtigt werden. Die technischen Entwicklungen insbesondere im Bereich des Aktivitätsmonitorings machen eine ständige Auseinandersetzung mit seinen vielfältigen Möglichkeiten unerlässlich. Diese Übersicht soll für den Anwender eine Hilfestellung bei der Studienkonzipierung darstellen.
Die Akzelerometrie ist als objektives Messverfahren zur Erfassung körperlicher Aktivität im Feld mit guten psychometrischen Eigenschaften und Anwendbarkeit auch bei großen Stichproben international etabliert. Akzelerometer zeichnen Intensität und Dauer ein- oder mehraxialer Beschleunigungen auf. Umfänge leichter, moderater und intensiver körperlicher Aktivitäten sowie Zeiten der Inaktivität können mit Hilfe von Cut-point-Modellen abgegrenzt, sowie der Energieumsatz auf Basis von Regressionsmodellen geschätzt werden. Allerdings bleibt die Vergleichbarkeit von Ergebnissen aufgrund unterschiedlicher Modelle, Trageprotokolle, Kalibrationsverfahren und Ergebnisdarstellungen schwierig. Die vorliegenden Empfehlungen, Perspektiven und Limitationen der Messmethodik wurden unter Beteiligung aller Autoren erarbeitet und im Konsens verabschiedet.
Aktuell kann kein Gerätemodell pauschal empfohlen werden, da die Wahl des Gerätes von Forschungsfrage, -design und Zielgruppe abhängt. Für ein möglichst objektives Abbild des habituellen Bewegungsverhaltens werden ein Messzeitraum von mindestens 7 Tagen inklusive einem Wochenendtag und eine Tragedauer von mindestens 10 h pro Tag bei Erwachsenen empfohlen. Zur Vermeidung von Verzerrungen aufgrund aggregierter Daten sollten möglichst kurze Epochenlängen gewählt bzw. nicht vorprozessierte Rohwerte gespeichert werden. Für Erwachsene gilt das Cut-point-Modell von Freedson et al. (1998) zur Bestimmung unterschiedlicher Aktivitätskategorien als etabliert. Methodische Limitationen bestehen insbesondere bei der Erfassung von Aktivitäten mit geringer oder sehr hoher Beschleunigung des observierten Körpersegments, wie Fahrradfahren oder Krafttraining, und bei der Berechnung des Energieumsatzes auf Basis linearer Regressionsmodelle.
Die weitreichenden Potenziale individualisierter Bewegungsförderung für krebskranke Kinder und Jugendliche sollten über den gesamten Zeitraum der Akuttherapie, in der Nachsorge und bei der Rückkehr in den Alltag genutzt und als Bestandteil der Normalität aufrechterhalten und gefördert werden. Dieser Artikel stellt beispielhaft für den Standort Münster Ergebnisse und Erfahrungen aus den letzten 5 Jahren sporttherapeutischer und sportpädagogischer Bewegungsförderung im kinderonkologischen Setting dar und liefert konkrete Zahlen über die Bewegungsumfänge, die erreichten Patienten sowie die Möglichkeiten und Grenzen eines derartigen Angebots.
Objectives
Complex midfoot injuries could lead to severe functional impairment of mobility and quality of daily living. Aim of this study was to compare the clinical and functional outcomes of Chopart, Lisfranc fractures and multiple metatarsal shaft fractures.
Design
Retrospective case series.
Setting
Level one trauma center.
Intervention
Open or closed reduction and internal fixation with screws, K-wires, plates, external fixation or combination of different technics.
Main outcome measurements
The American Orthopaedic Foot and Ankle Society (AOFAS) Midfoot Score and the Maryland Foot Score were used to assess pain and functional outcome. 3D gait analysis, pedobarographic analysis and radiologic examinations were performed. The activity level was measured by a step counting accelerometer. All results were compared to an age-matched healthy control group.
Results
24 patients with a median age of 44 years (16–72) were included: 12 patients with multiple metatarsal shaft fractures, 6 patients with Chopart and 6 patients with Lisfranc fractures. The median follow-up was 2.6 years. The pedobarographic analysis reports reduced contact time of the total foot (p = 0.08), the forefoot (p = 0.008) and the hallux (p = 0.015) for the injured foot. A median score of 64 for the SF-36, 64 for the AOFAS Midfoot Score and 73 for the Maryland Foot Score indicated a poor restoration of foot function. Multiple metatarsal shaft fractures presented a significantly lower walking speed (p = 0.03) and cadence (p = 0.04).
Conclusion
The worst results were reported for multiple metatarsal shaft fractures on outcome scores, pedobarography, gait analysis and activity. Metatarsal serial fractures should not be underestimated as well as Chopart and Lisfranc fractures.
University students’ mental health and well-being is a growing public health concern. There is a lack of studies assessing a broad range of mental health domains by sex and academic level of study. This cross-sectional online survey of BSc, MSc, and PhD students (n = 3353, 67% female) enrolled at one university in Germany assessed a wide scope of mental health domains, covering positive (i.e., self-rated health, self-esteem, student engagement) and negative aspects (i.e., perceived stress, irritation, and screening positive for depression, anxiety, comorbidity, and psychological distress). We evaluated differences in mental health by sex and academic level. Overall, although self-rated health did not differ by sex and academic level, females and lower academic level were associated with less favorable mental health. Males reported higher prevalence of high self-esteem, and higher engagement (all p ≤ 0.04). Conversely, mean perceived stress and cognitive/emotional irritation were higher among females, as were rates for positive screenings for anxiety, anxiety and depression comorbidity, and psychological distress (p < 0.001 for all). Likewise, lower academic level (BSc) was associated with lower rates of high self-esteem (p ≤ 0.001), increased perceived stress (p < 0.001), and higher prevalence of positive screening for depression, anxiety, comorbidity, and psychological distress (p ≤ 0.002 for all), while higher academic level (PhD) was linked to increased student engagement (p < 0.001 for all). Although the effect sizes of sex and academic level on student mental health were modest, these findings support a need for action to establish and expand early detection and prevention programs, on-campus advisory services, and peer counseling that focus on the sex-specific and academic-study-level-specific factors, as well as mental health and career development resources for students. Academics and policy makers need to consider multipronged intervention strategies to boost confidence of students and their academic career.
Background
Bone mineral density (BMD) accrual during childhood and adolescence is important for attaining peak bone mass. BMD decrements have been reported in survivors of childhood bone sarcomas. However, little is known about the onset and development of bone loss during cancer treatment. The objective of this cross-sectional study was to evaluate BMD in newly diagnosed Ewing's and osteosarcoma patients by means of dual-energy x-ray absorptiometry (DXA) after completion of neoadjuvant chemotherapy.
Methods
DXA measurements of the lumbar spine (L2-4), both femora and calcanei were performed perioperatively in 46 children and adolescents (mean age: 14.3 years, range: 8.6-21.5 years). Mean Z-scores, areal BMD (g/cm2), calculated volumetric BMD (g/cm3) and bone mineral content (BMC, g) were determined.
Results
Lumbar spine mean Z-score was -0.14 (95% CI: -0.46 to 0.18), areal BMD was 1.016 g/cm2 (95% CI: 0.950 to 1.082) and volumetric BMD was 0.330 g/cm3 (95% CI: 0.314 to 0.347) which is comparable to healthy peers. For patients with a lower extremity tumor (n = 36), the difference between the affected and non-affected femoral neck was 12.1% (95% CI: -16.3 to -7.9) in areal BMD. The reduction of BMD was more pronounced in the calcaneus with a difference between the affected and contralateral side of 21.7% (95% CI: -29.3 to -14.0) for areal BMD. Furthermore, significant correlations for femoral and calcaneal DXA measurements were found with Spearman-rho coefficients ranging from ρ = 0.55 to ρ = 0.80.
Conclusions
The tumor disease located in the lower extremity in combination with offloading recommendations induced diminished BMD values, indicating local osteopenia conditions. However, the results revealed no significant decrements of lumbar spine BMD in pediatric sarcoma patients after completion of neoadjuvant chemotherapy. Nevertheless, it has to be taken into account that bone tumor patients may experience BMD decrements or secondary osteoporosis in later life. Furthermore, the peripheral assessment of BMD in the calcaneus via DXA is a feasible approach to quantify bone loss in the lower extremity in bone sarcoma patients and may serve as an alternative procedure, when the established assessment of femoral BMD is not practicable due to endoprosthetic replacements.
The aim was to evaluate the effects of additional exercises during inpatient stays on bone mass in pediatric bone tumor patients. 21 patients were non-randomly allocated either to the exercise group (n=10) or the control group (n=11). DXA of the lumbar spine, the non-affected femur and both calcanei was performed after completion of neoadjuvant chemotherapy (baseline), as well as 6 and 12 months after baseline. Bone mineral content (BMC), bone mineral density (BMD) and height-corrected lumbar spine Z-scores were determined. Group changes after 6 and 12 months were compared by covariance analyses. Additionally, daily physical activities (PA) were assessed by means of accelerometry. After adjusting for initial age, height and weight, mean reductions in lumbar spine and femoral BMC were lower in the exercise group (not significant). Effect sizes during the observational period for lumbar spine and femur BMC were generally small (partial η²=0.03). The exercise group demonstrated substantially higher PA levels in terms of gait cycles per day, per hour and moderate PA (activities above 40 gait cycles per minute). Additional exercises for bone tumor patients are feasible during hospitalization. Though the intervention did not influence BMC, it appeared beneficial regarding PA promotion with respect to volume and intensity.
Im Beitrag wird eine „Systematische Übersicht und Meta-Analyse von Querschnittsstudien zum Zusammenhang zwischen körperlicher Aktivität und psychischer Gesundheit bei Studierenden“ vorgestellt. Auf Grundlage von 18 internationalen Studien wird die Frage beantwortet, inwieweit sich positive Assoziationen zwischen körperlicher Aktivität und psychischer Gesundheit auch bei Studierenden bestätigen lassen. Hierbei zeigt sich, dass psychische Beschwerden bei Studierenden vor allem in Form eines erhöhten Stresserlebens, von depressiven Symptomen und Angststörungen auftreten. Die Studienlage verweist zwar auf einen engen Zusammenhang von psychischer Gesundheit und körperlicher Aktivität, allerdings wurde dieser Zusammenhang bei Studierenden bislang noch nicht adäquat nachgewiesen. Lediglich für den Einfluss von körperlicher Aktivität auf Angststörungen wird ein moderater Zusammenhang ersichtlich. Da Studierende, die unter depressiven Beschwerden leiden, ihr Studium eher abbrechen, lässt sich die Schlussfolgerung ziehen, dass körperliche Aktivität eine relevante Größe für den Studienerfolg darstellen kann. Allerdings fehlen derzeit noch großangelegte empirische Studien, die sich explizit auf das deutsche Hochschulsystem beziehen.
Im Rahmen der Implementierung eines Gesundheitsförderungsprogramms bei der Miele & Cie. KG wurde ein individuelles, arbeitsplatzbezogenes Training als Pilotprojekt für Bandarbeiter und Emaillierer über einen Zeitraum von 12 Wochen in Kombination mit einem persönlichen Heimtrainingsplan und ergonomischer Beratung angeboten. Zu Beginn und nach Abschluss der Intervention wurden der Rumpfkraftausdauertest nach McGill, der Functional Movement ScreenTM (FMSTM) sowie eine Gesundheitsfragebogenerhebung (SF-36) durchgeführt. In den motorischen Testverfahren konnte eine Reduzierung muskulärer Dysbalancen der Rumpfkraftausdauer im Rechts-links-Vergleich um 50 % (p = 0,006), eine Verbesserung des Summenscores im FMSTM um 2,0 ± 2,8 Punkte (p < 0,001) sowie eine Minimierung schmerzhafter Bewegungsabläufe um 40 % nachgewiesen werden. Die Ergebnisse des SF-36 deuten auf eine moderate Steigerung des subjektiv empfundenen Gesundheitszustands für die psychischen Items hin. Die Ergebnisse belegen, dass ein individualisiertes und arbeitsplatzbezogenes körperliches Training bereits über einen kurzen Zeitraum die Kraftausdauer der Rumpfmuskulatur und grundlegende Bewegungsmuster signifikant verbessern sowie schmerzhafte Bewegungsabläufe positiv beeinflussen und somit das Risiko für zukünftige Funktionsstörungen des Bewegungsapparates reduzieren kann.
Beach handball is a young discipline that is characterized by numerous high-intensity actions. By following up on previous work, the objective was to perform in-depth analyses evaluating external load (e.g., distance traveled, velocity, changes in direction, etc.) in beach handball players. In cross-sectional analyses, data of 69 players belonging to the German national or prospective team were analyzed during official tournaments using a local positioning system (10 Hz) and inertial measurement units (100 Hz). Statistical analyses comprised the comparison of the first and second set and the effects of age and sex (female adolescents vs. male adolescents vs. male adults) and playing position (goalkeepers, defenders, wings, specialists, and pivots) on external load measures. We found evidence for reduced external workload during the second set of the matches (p = 0.005, ηp2 = 0.09), as indicated by a significantly lower player load per minute and number of changes in direction. Age/sex (p < 0.001, ηp2 = 0.22) and playing position (p < 0.001, ηp2 = 0.29) also had significant effects on external load. The present data comprehensively describe and analyze important external load measures in a sample of high-performing beach handball players, providing valuable information to practitioners and coaches aiming at improving athletic performance in this new sport.