TY - GEN A1 - Ostermann, R. T1 - Können Zahlen lügen? Statistiken richtig lesen, Vortrag auf dem 20. Fortbildungstag für Diätassistentinnen/Diätassistenten am 19. November 2011 (Franziskus Hospital Münster) Y1 - 2011 ER - TY - GEN A1 - Ostermann, R. T1 - Akademisierung der Pflege zwischen Provokation und Tiefenwirkung, Pflegeforum auf der MEDICA 2011 Y1 - 2011 ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Sanktionen bei Unterrichtsstörungen aus rechtlicher Sicht JF - Unterricht Pflege Y1 - 2011 IS - 4 SP - 28 EP - 33 ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Mündliche Mitarbeit im Unterricht - Bringschuld oder Holschuld? Zur Bewertung der mündlichen Beteiligung von Schülern als Bestandteil der sogenannten Sonstigen Leistungen JF - SchulRecht Y1 - 2011 SP - 122 EP - 124 ER - TY - GEN A1 - Ostermann, R. T1 - Aktuelle Herausforderungen für die (Alten.)Pflegeausbildung, Festvortrag "50 Jahre Altenpflegeschulen in Bayern" am 09.12.2011 in Neuendettelsau Y1 - 2011 ER - TY - JOUR A1 - Ostermann, R. A1 - Pfaff, H. A1 - Störkel, F. T1 - Wichtige Entwicklungen wahrnehmen JF - Pflegezeitschrift Y1 - 2011 VL - 64 IS - 12 SP - 710 EP - 711 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Krankenpflege an einer Bushaltestelle. Pflege international - Indien kennenlernen JF - Praxis Pflegen Y1 - 2011 IS - 7 SP - 42 EP - 44 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A T1 - Worum es geht JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 2 EP - 2 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A T1 - Das Christentum JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 3 EP - 4 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Das Judentum JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 7 EP - 8 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Der Islam JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 5 EP - 6 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Bedeutung und Arbeitsweisen qualitativer Sozialforschung in der Pflege - am Beispiel von Ethnographie. JF - Unterricht Pflege Y1 - 2010 IS - 5 SP - 10 EP - 17 ER - TY - JOUR A1 - Meier, R. A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Krankheits- und Gesundheitsverständnis JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 17 EP - 21 ER - TY - JOUR A1 - Beckwermert, C. A1 - Lewkowicz, T. A1 - Meier, R. A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Ausscheidung, Intimpflege, Hygiene. JF - Unterricht Pflege Y1 - 2011 IS - 30 SP - 28 EP - 30 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Pflegeanamnese für Menschen mit Migrationshintergrund nach dem Pflegeprozess. JF - Unterricht Pflege Y1 - 2011 IS - 30 SP - 35 EP - 41 ER - TY - JOUR A1 - Jünke, C. A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Die Pflege dementer, traumatisierter jüdischer Mitbürger. JF - Praxis Pflegen Y1 - 2011 IS - 7 SP - 31 EP - 33 ER - TY - JOUR A1 - Lewkowicz, T. A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Sterben und Tod JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 31 EP - 34 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Familien und ihre Traditionen JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 11 EP - 16 ER - TY - JOUR A1 - Beckwermert, C. A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Ernährung JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 22 EP - 27 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Der Hinduismus JF - Zielke-Nadkarni, A. et al. (Hrsg.): Kultursensibel pflegen. Reihe: Grundlagen der Pflege für die Aus-, Fort- und Weiterbildung. Prodos Verlag Y1 - 2011 IS - 30 SP - 9 EP - 10 ER - TY - CHAP A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - The Coping Strategies of Gypsies in Germany, Victims of Nazi Prosecution, within their Historical and Sociocultural Context T2 - Ani Kalayjian, Dominique Eugene (Hrsg.): Mass Trauma and Emotional Healing Around the World (Bd.2: Human-Made Disasters Rituals and Practices for Resilience and Meaning Making. Reihe: Disaster and Tra Y1 - 2010 SN - 978-0-313-37540-8 SP - 383 EP - 402 PB - Praeger Publishers CY - Greenwood ET - 1. ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Schutz dementer Personen im bürgerlichen Recht - Geschäfts(un)fähigkeit, Betreuung, Einwilligungsvorbehalt und Unterbringung nach dem BGB JF - PflegeRecht Y1 - 2011 SP - 447 EP - 455 ER - TY - CHAP A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Ethniespezifische und interkulturelle Aspekte T2 - Altenpflege heute Y1 - 2010 SN - 987-3-437-28501-1 SP - 1132 EP - 1142 PB - Urban & Fischer CY - München Jena ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Arbeitsvorschläge und mögliche Lösungen zum Thema: kultursensible pflegen. JF - Unterricht Pflege Y1 - 2010 IS - 5 SP - 32 EP - 39 ER - TY - CHAP A1 - Ostermann, R. A1 - Laux, H. T1 - IT-gestützte Pflegedokumentation T2 - Poser, M.(Hrsg.) Lehrbuch Stationsleitung Y1 - 2012 SN - 978-3-456-95033-4 SP - 441 EP - 462 PB - Hans Huber, Hogrefe AG CY - Bern ET - 1 ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Krankenversicherung im Studium - zur versicherungsrechtlichen Einordnung von beschäftigten Studierenden und studierenden Beschäftigten JF - NZS Y1 - 2012 SP - 162 EP - 165 ER - TY - JOUR A1 - Kalyjian, A. A1 - Hinchberger, P. A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Joining Hands to Promote Preventive Health Education for Rural Communities in Kunya, Kenya JF - International Psychology Bulletin Y1 - 2011 VL - 15 IS - 1 SP - 34 EP - 36 ER - TY - CHAP A1 - Zielke-Nadkarni, A T1 - Der Körper rächt sich. Subjektive Theorien versus Pflegetheorien T2 - Poser, M. (Hrsg.): Lehrbuch Stationsleitung. Pflegemanagement für die mittlere Führungsebene im Krankenhaus Y1 - 2012 SN - 978-3-456-85033-7 SP - 49 EP - 77 PB - Huber ET - 1. ER - TY - CHAP A1 - Zielke-Nadkarni, A. T1 - Intensivpflege - interkulturelle Perspektiven der Pflege T2 - Salomon, F. (Hrsg.): Praxisbuch Ethik in der Intensivmedizin Y1 - 2012 SN - 978-3-941468-74-0 SP - 283 EP - 292 PB - Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft CY - Berlin ET - 2. überarb. u. akt. ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Prävention in der Pflege - Was ist berufsrechtlich möglich? JF - Unterricht Pflege Y1 - 2012 IS - 2 SP - 20 EP - 23 ER - TY - JOUR A1 - Zielke-Nadkarni, A. A1 - Wortelboer, M. T1 - Healthy Moms, Healthy Babies and Hopeful Hearts. Geburtshilfe am Rande eines philippinischen Slums JF - Praxis Pflegen Y1 - 2012 IS - 9 SP - 42 EP - 44 ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Hausaufgaben für die Sicherung nutzen JF - Unterricht Pflege Y1 - 2012 IS - 3 ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Geplante Änderungen der beruflichen Pflegeausbildung durch das Pflegestudiumstärkungsgesetz JF - NZS Y1 - 2023 SN - 0941-7915 SP - 721 EP - 726 ER - TY - JOUR A1 - Sellemann, B A1 - Schulte, G A1 - Hübner, U T1 - Auf dem Weg zum elektronischen Pflegebericht. PRAXiS in Verbindung mit dem Deutschen Ärzteblatt. JF - Deutsches Ärzteblatt Y1 - 2015 SN - 0176-3695 VL - 112 IS - 10 SP - 9 EP - - ER - TY - JOUR A1 - Englert, Heike A1 - Oetting-Roß, C A1 - Büscher, A T1 - Bedarf und Qualität von Beratung in der Langzeitpflege Nutzerperspektive auf Beratungsangebote in Deutschland JF - Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie Y1 - 2017 U6 - http://dx.doi.org/10.1007/s00391-016-1172-4 ER - TY - CHAP A1 - Ostermann, R. T1 - Aspekte der statistischen Auswertung der NNN-Taxonomie T2 - M. Müller Staub, K. Schalek & P. König (Hrsg.) Pflegeklassifikationen Y1 - 2017 SN - 978-3-456-85492-2 SP - 381 EP - 388 PB - Hogerefe Verlag CY - Bern ET - 1 ER - TY - JOUR A1 - Vogel, Stefan A1 - Richter, Jendrik A1 - Wache, Stefanie A1 - Pischek-Koch, Kerstin A1 - Auchter, Simon A1 - Zebbities, Sebastian A1 - Güttler, Karen A1 - Hübner, Ursula A1 - Pryzsucha, Mareike A1 - Hüsers, Jens A1 - Sellemann, Björn T1 - Evaluation of a Clinical Decision Support System in the Domain of Chronic Wound Management JF - Studies in Health Technology and Informatics N2 - The PosiThera project focuses on the management of chronic wounds, which is multi-professional and multi-disciplinary. For this context, a software prototype was developed in the project, which is intended to support medical and nursing staff with the assistance of artificial intelligence. In accordance with the user-centred design, national workshops were held at the beginning of the project with the involvement of domain experts in wound care in order to identify requirements and use cases of IT systems in wound care, with a focus on AI. In this study, the focus was on involving nursing and nursing science staff in testing the software prototype to gain insights into its functionality and usability. The overarching goal of the iterative testing and adaptation process is to further develop the prototype in a way that is close to care. Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.3233/SHTI210228 VL - 281 SP - 535 EP - 539 ER - TY - CHAP A1 - Peters, Miriam A1 - Hülsken-Giesler, Manfred A1 - Dütthorn, Nadin A1 - Hoffmann, Bernward A1 - Jeremias, Cornelia A1 - Knab, Cornelius A1 - Pechuel, Rasmus T1 - Mobil Learning in der Pflegebildung. Einwicklungsstand und Herausforderungen am Beispiel des Projektes "Game Based Learning in Nursing" T2 - Claudia de Witt & Christina Gloerfeld (Hrsg): Handbuch Mobile Learning Y1 - 2018 SN - 978-3-658-19122-1 SP - 971 EP - 992 PB - Springer VS CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Peters, Miriam A1 - Hülsken-Giesler, Manfred A1 - Dütthorn, Nadin A1 - Pechuel, Rasmus A1 - Hoffmann, Bernward A1 - Gebhardt, Yvonne A1 - Schünemann, Sebastian T1 - Spielerisch Pflege lernen. JF - Die Schwester / Der Pfleger KW - Serious Game KW - Digitales Lernen KW - Take Care KW - Fallarbeit KW - Biographiearbeit Y1 - 2019 VL - 11 SP - 64 EP - 65 ER - TY - JOUR A1 - Schlosser, Daniela A1 - Rebmann, Marius T1 - Unterrichtsstörungen. Eine Frage der Lehre?! JF - PADUA KW - Unterrichtsstörungen Y1 - 2020 SN - 1861-6186 VL - 2/15 IS - 2/2020 SP - 67 EP - 73 ER - TY - GEN A1 - Weiland, Rebecca A1 - Becker, Tobias A1 - Höhmann, Ulrike A1 - Knecht, Christiane T1 - Partizipative Entwicklung und Implementierung einer Advanced Practice Nurse (APN) für Patient*innen in der (Alters- )Traumatologie – das Projekt PATIENCE. 7. Internationaler Kongress des Deutschen Netzwerkes APN & ANP g.e.V. (DNAPN), Hamburg, 08.09.2023. Y1 - 2023 ER - TY - CHAP A1 - Hellriegel, J. A1 - Osranek, R. A1 - Prescher, T. A1 - Rensing, C. A1 - Weber, H. T1 - Herausforderungen und Konsequenzen für die Konzeption eines digitalen Lernraumes in der beruflichen Erstausbildung zur Förderung der Lernortkooperation T2 - Proceedings of DeLFI Workshops 2015 co-located with 13th e-Learning Conference of the German Computer Society (DeLFI 2015) München, Germany, September 1, 2015 / S. Rathmayer, H. Pongratz (Hg.) Y1 - 2015 SP - 65 EP - 71 ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter A1 - van den, Marco T1 - Gruppenarbeit im Studium. Notwendigkeit und Ziele - Erfahrungen und Bewertungen - Möglichkeiten der Optimierung JF - PADUA Y1 - 2013 IS - 1 SP - 4 EP - 11 ER - TY - JOUR A1 - Korn, Sandra A1 - Böttcher, Maximilian David A1 - Busse, Theresa Sophie A1 - Kernebeck, Sven A1 - Breucha, Michael A1 - Ehlers, Jan A1 - Kahlert, Christoph A1 - Weitz, Jürgen A1 - Bork, Ulrich T1 - Use and Perception of Digital Health Technologies by Surgical Patients in Germany in the Pre–COVID-19 Era: Survey Study JF - JMIR Formative Research N2 - This survey study investigates surgical patients’ use and perception of digital health technologies in Germany in the pre–COVID-19 era. The objective of this study was to relate surgical patients’ characteristics to the use and perception of several digital health technologies. In this single-center, cross-sectional survey study in the outpatient department of a university hospital in Germany, 406 patients completed a questionnaire with the following three domains: general information and use of the internet, smartphones, and general digital health aspects. Analyses were stratified by age group and highest education level achieved. We found significant age-based differences in most of the evaluated aspects. Younger patients were more open to using new technologies in private and medical settings but had more security concerns. Although searching for information on illnesses on the web was common, the overall acceptance of and trust in web-based consultations were rather low, with <50% of patients in each age group reporting acceptance and trust. More people with academic qualifications than without academic qualifications searched for information on the web before visiting physicians (73/121, 60.3% and 100/240, 41.7%, respectively). Patients with academic degrees were also more engaged in health-related information and communication technology use. These results support the need for eHealth literacy, health literacy, and available digital devices and internet access to support the active, meaningful use of information and communication technologies in health care. Uncertainties and a lack of knowledge exist, especially regarding telemedicine and the use of medical and health apps. This is especially pronounced among older patients and patients with a low education status. Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:hbz:836-opus-173046 VL - 6 SP - e33985 ER - TY - JOUR A1 - Ehrenbrink, Benedikt A1 - Kostorz, Peter T1 - "Legale" und "illegale" Körperverletzung JF - Forum Ausbildung Y1 - 2013 IS - 1 ER - TY - CHAP A1 - Poser, M. T1 - Systemische Führung und Interventionsmethoden T2 - Poser, M. : Lehrbuch Stationsleitung. Pflegemanagement für die mittlere Führungsebene im Krankenhaus Y1 - 2012 SN - 978-3-456-85033-7 SP - 259 EP - 288 PB - Huber CY - Bern ET - 1. Auflage ER - TY - CHAP A1 - Poser, M. T1 - Konfliktmanagement T2 - Poser, M.: Lehrbuch Stationsleitung. Pflegemanagement für die mittlere Führungsebene im Krankenhaus Y1 - 2012 SN - 978-3-456-85033-7 SP - 411 EP - 439 PB - Huber CY - Bern ET - 1. Auflage ER - TY - CHAP A1 - Poser, M. T1 - Personalentwicklung T2 - Poser, M.: Lehrbuch Stationsleitung. Pflegemanagement für die mittlere Führungsebene Y1 - 2012 SN - 978-3-456-85033-7 SP - 325 EP - 355 PB - Huber CY - Bern ET - 1. Auflage ER - TY - CHAP A1 - Poser, M. T1 - Personalmarketing T2 - Poser, M.: Lehrbuch Stationsleitung. Pflegemanagement für die mittlere Führungsebene Y1 - 2012 SN - 978-3-456-85033-7 SP - 291 EP - 324 PB - Huber CY - Bern ET - 1. Auflage ER - TY - JOUR A1 - Kuckeland, H. T1 - Lernsituation zum Thema: Dekubitusrisiko einschätzen sowie geeignete prophylaktische Maßnahmen einleiten und bewerten JF - Unterricht Pflege, 17. Jg. Y1 - 2012 IS - 2 SP - 24 EP - 38 ER -