TY - JOUR A1 - Nienaber, André A1 - Franz, Shiney A1 - Chu, Simon T1 - Intensive Betreuungen dokumentieren JF - Psychiatrische Pflege Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.1024/2297-6965/a000340 VL - 6 IS - 1 SP - 41 EP - 44 ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Noten und Zeugnisse während der Ausbildung nach dem Pflegeberufegesetz. Rechtliche Anforderungen an die Leistungsbewertungen nach § 6 PflAPrV JF - PADUA Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.1024/1861-6186/a000592 SN - 1861-6186 VL - 16 IS - 1 SP - 27 EP - 33 ER - TY - JOUR A1 - Holländer, J. A1 - Prescher, T. T1 - Checklisten in der NotSan-Ausbildung: Teil 1 – Patientensicherheit JF - Elsevier Emergency Y1 - 2021 VL - 2. Jg. IS - H. 1 SP - 66 EP - 71 ER - TY - JOUR A1 - Prescher, T. A1 - Wiesner, C. A1 - Weimann-Sanig, N. T1 - Interprofessionelle Fallbesprechung braucht eine Lernkultur JF - Pflegezeitschrift Y1 - 2021 SN - 0945-1129 VL - 74. Jg. IS - H. 3 SP - 42 EP - 45 ER - TY - JOUR A1 - Claaßen, Ailina Christina A1 - Jeiler, Katharina A1 - Martens, Dorothee A1 - Oetting-Roß, Claudia T1 - Handlungsfelder und Arbeitsbereiche nach dem dualen Pflegestudium – Eine Verbleibstudie an der FH Münster JF - HeilberufeSCIENCE Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.1007/s16024-021-00350-2 SN - 2190-2100 VL - 12 IS - 1/2 SP - 30 EP - 38 ER - TY - JOUR A1 - Holthoff-Detto, Vjera A1 - Nienaber, André A1 - Bötel, Nora A1 - Rapp, Michael T1 - Komplexbehandlung bei schweren psychischen Erkrankungen im Alter – eine Positionsbestimmung JF - Nervenarzt Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.1007/s00115-021-01150-9 ER - TY - JOUR A1 - Borbé, Raoul A1 - Rosemann, Matthias A1 - Nienaber, André A1 - Steinhart, Ingmar A1 - Heinz, Andreas T1 - Gemeindepsychiatrische Ansätze zur Vermeidung der Unterbringung in geschlossenen Heimen – eine Positionsbestimmung JF - Der Nervenarzt Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.1007/s00115-021-01136-7 ER - TY - JOUR A1 - Nienaber, André T1 - Rezension Georg Kremer, Michael Schulz: PraxisWissen: Motivierende Gesprächsführung in der Psychiatrie JF - Pflegewissenschaft Y1 - 2021 UR - https://www.pflege-wissenschaft.info/rezension_eintrag.php?document_id=12313 SN - 1662-3029 VL - 23 IS - 03 SP - 10 EP - 11 ER - TY - JOUR A1 - Horst, Nora A1 - Heim, Stefan A1 - Kohmäscher, Anke T1 - Entwicklung und Konstruktion des praxisorientierten Fragebogens für Eltern von stotternden Kindern (PROFES) JF - logopädieschweiz Y1 - 2021 SN - 2571-9033 IS - 02 SP - 4 EP - 15 ER - TY - JOUR A1 - Kohler, Jürgen A1 - Starke, Anja A1 - Kohmäscher, Anke T1 - Einzelfallorientierung in der Evidenzbasierung der Sprachtherapie JF - Forschung Sprache Y1 - 2021 SN - 2196-6818 IS - 2 SP - 80 EP - 99 ER - TY - JOUR A1 - Weber, Christina A1 - Kugler, Christiane A1 - Knecht, Christiane T1 - Kommunikation mit invasiv Beatmeten aus der Angehörigenperspektive JF - intensiv Y1 - 2021 SN - 0942-6035 VL - 29 IS - 4 SP - 176 EP - 181 PB - Thieme ER - TY - JOUR A1 - Primaßin, Annika A1 - Wassmann, Louisa A1 - Kohmäscher, Anke T1 - Chancen einer manualgestützten logopädischen Therapie - Erfahrungsbericht über die Entwicklung und Implementation eines Therapiemanuals JF - Forum Logopädie Y1 - 2021 SN - 0932-0547 VL - 35 IS - 4 SP - 12 EP - 17 ER - TY - JOUR A1 - Schmidt, Jennifer A1 - Martin, Alexandra T1 - Smartphone-Apps zur Verbesserung der Körperzufriedenheit? Ergebnisse einer randomisierten kontrollierten Pilotstudie zur mobilen „attention-bias modification“ JF - Psychotherapeut Y1 - 2021 UR - https://link.springer.com/article/10.1007/s00278-021-00517-2 U6 - http://dx.doi.org/10.1007/s00278-021-00517-2 VL - 66 SP - 306 EP - 313 ER - TY - JOUR A1 - Sellemann, Björn A1 - Bott, Oliver J. T1 - Editorial JF - mdi - Forum der Medizin_Dokumentation und Medizin_Informatik Y1 - 2021 SN - 1438-0900 VL - 23 IS - 2 SP - 35 EP - 35 ER - TY - JOUR A1 - Maier, Irene A1 - Meißner, Thomas A1 - Sellemann, Björn T1 - Berufspolitische und berufspraktische Implikationen der Digitalisierung der Pflege JF - mdi - Forum der Medizin_Dokumentation und Medizin_Informatik Y1 - 2021 SN - 1438-0900 VL - 23 IS - 2 SP - 36 EP - 39 ER - TY - JOUR A1 - Vogel, Stefan A1 - Hüsers, Jens A1 - Sellemann, Björn A1 - Wache, Stefanie A1 - Pischek-Koch, Kerstin A1 - Richter, Jendrik A1 - Hübner, Ursula A1 - Przysucha, Mareike T1 - KI in der Pflege JF - mdi - Forum der Medizin_Dokumentation und Medizin_Informatik Y1 - 2021 SN - 1438-0900 VL - 23 IS - 2 SP - 43 EP - 46 ER - TY - JOUR A1 - Sellemann, Björn T1 - Herausforderungen der Digitalisierung in der Pflege JF - Public Health Forum Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.1515/pubhef-2021-0049 VL - 29 IS - 3 SP - 245 EP - 247 ER - TY - JOUR A1 - Stollberger, Martina A1 - Prescher, Thomas T1 - Leichter Lernen mit Hilfe komplementärer und alternativer Methoden der Aromatherapie JF - LLiG, Lehren und Lernen im Gesundheitswesen Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.52205/llig/04 SN - 2517-9780 VL - 2 IS - 1 SP - 33 EP - 42 ER - TY - JOUR A1 - Reiter-Jäschke, Andrea A1 - Prescher, Thomas T1 - Handlungskompetenzen pflegender Angehöriger von Menschen mit Demenz JF - Pflegewissenschaft Y1 - 2021 SN - 1422-8629 SP - 45 EP - 53 ER - TY - JOUR A1 - Prescher, Thomas A1 - König, Heiko A1 - Gabriel, Oliver T1 - Covid-19 als Chance für einen kokmpetenzorientierten Unterricht in der Notfallsanitäterausbildung: Lernprodukte patientenprozessorientierter Lernaufgaben als Ermöglichungsbedingung selbstorganisierten Lernens JF - Pädagogik der Gesundheitsberufe Y1 - 2021 SN - 2199-9562 SP - 115 EP - 126 ER - TY - JOUR A1 - Prescher, Thomas T1 - Kritik und Kritisierbarkeit des pädagogischen Mainstreams in der Professionalisierungsdebatte der Gesundheitsberufe JF - Pädagogik der Gesundheitsberufe Y1 - 2021 SN - 2199-9562 SP - 217 EP - 225 ER - TY - JOUR A1 - Schneck, Cornelia A1 - Prescher, Thomas T1 - Betriebliche Gesundheitsförderung Fragebogenstudie über die Wirkung gezielter Schulungen zur Verhaltensänderung beim Rückengerechten Patiententransfer JF - Lehren und Lernen im Gesundheitswesen Y1 - 2021 SN - 2517-9780 SP - 12 EP - 24 ER - TY - JOUR A1 - Amon, Daniel A1 - Prescher, Thomas T1 - Mediengestützte patientenprozessorientierte Lernaufgaben zur Förderung der Lernortkooperation in der Pflegeausbildung JF - LLiG, Lehren und Lernen im Gesundheitswesen Y1 - 2021 SN - 2517-9780 SP - 33 EP - 44 ER - TY - JOUR A1 - Holländer, Jörg A1 - Prescher, Thomas T1 - Checklisten in der NotSan-Ausbildung: Teil 2 – Handlungskompetenz entwickeln JF - Elsevier Emergency Y1 - 2021 SP - 46 EP - 51 ER - TY - JOUR A1 - Winterstein, Ingo A1 - Prescher, Thomas T1 - Vorbilder in der Ausbildung zum Notfallsanitäter: Eine Fragebogenstudie JF - Elsevier Emergency Y1 - 2021 SP - 38 EP - 45 ER - TY - JOUR A1 - Kostorz, Peter T1 - Rechtsfragen des Distanzunterrichts an Pflegeschulen JF - Unterricht Pflege Y1 - 2021 SN - 1615-1046 VL - 26 IS - 4 SP - 52 EP - 55 ER - TY - JOUR A1 - Oetting-Roß, Claudia A1 - Büscher, Andreas A1 - Ristau, Patrick T1 - Coping in patients with pancreatic cancer: a scoping review and narrative synthesis. JF - BMJ Supportive & Palliative Care Y1 - 2021 U6 - http://dx.doi.org/10.1136/bmjspcare-2021-003266 VL - 2021 SP - 1 EP - 12 ER - TY - JOUR A1 - Claaßen, Ailina A1 - Jeiler, Katharina A1 - Martens, Dorothee A1 - Oetting-Roß, Claudia T1 - Handlungsfelder und Arbeitsbereiche nach dem dualen Pflegestudium – Eine Verbleibstudie der FH Münster. JF - Heilberufe Science Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:hbz:836-opus-170128 SP - 30 EP - 38 PB - Springer ER - TY - JOUR A1 - Schwermann, Meike T1 - Fallbesprechung auf der Grundlage des Total-Pain-Konzeptes in palliativen Versorungsstrukturen. (Zweitveröffentlichung aus der Zeitschrift Schmerz und Schmerzmanagement) JF - NOVAcura Y1 - 2021 SN - 1662-9027 VL - 7/21 SP - 43 EP - 46 ER - TY - JOUR A1 - Schwermann, Meike T1 - Tröstende Sorgekultur in Zeiten der Pandemie. Würdezentrierte Beziehungsgestaltung wider moralische Verletzbarkeit JF - NOVAcura Y1 - 2021 SN - 1662-9027 VL - 10/21 SP - 32 EP - 35 ER - TY - JOUR A1 - Nitsche, Julia A1 - Smetana, Jan A1 - Taetz-Harrer, Angelika A1 - Zupanic, Michaela A1 - Eulitz, Mona A1 - Ehlers, Jan Peter T1 - Needs Must when the Devil Drives - Migration of an Entire University to Digital Teaching Due to the COVID-19 Pandemic. International Conference: The Future of Edcuation. JF - Zeitschrift für Hochschulentwicklung Y1 - 2021 SN - 2219-6994 VL - 16 ER - TY - JOUR A1 - Busse, Theresa Sophie A1 - Jux, Chantal A1 - Kernebeck, Sven A1 - Meister, Sven A1 - Ehlers, Jan P. T1 - Steigerung der Versorgungsqualität in der Palliativversorgung durch elektronische Gesundheitsakten JF - Monitor Versorgungsforschung Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:hbz:836-opus-173035 SN - 1866-0533 VL - 14 SP - 45 EP - 50 ER - TY - JOUR A1 - Busse, Theresa Sophie A1 - Kernebeck, Sven A1 - Nef, Larissa A1 - Rebacz, Patrick A1 - Kickbusch, Ilona A1 - Ehlers, Jan Peter T1 - Views on Using Social Robots in Professional Caregiving: Content Analysis of a Scenario Method Workshop (Preprint) JF - J Med Internet Res N2 - BACKGROUND Interest in digital technologies in the health care sector is growing and can be a way to reduce the burden on professional caregivers while helping people to become more independent. Social robots are regarded as a special form of technology that can be usefully applied in professional caregiving with the potential to focus on interpersonal contact. While implementation is progressing slowly, a debate on the concepts and applications of social robots in future care is necessary. OBJECTIVE In addition to existing studies with a focus on societal attitudes toward social robots, there is a need to understand the views of professional caregivers and patients. This study used desired future scenarios to collate the perspectives of experts and analyze the significance for developing the place of social robots in care. METHODS In February 2020, an expert workshop was held with 88 participants (health professionals and educators; [PhD] students of medicine, health care, professional care, and technology; patient advocates; software developers; government representatives; and research fellows) from Austria, Germany, and Switzerland. Using the scenario methodology, the possibilities of analog professional care (Analog Care), fully robotic professional care (Robotic Care), teams of robots and professional caregivers (Deep Care), and professional caregivers supported by robots (Smart Care) were discussed. The scenarios were used as a stimulus for the development of ideas about future professional caregiving. The discussion was evaluated using qualitative content analysis. RESULTS The majority of the experts were in favor of care in which people are supported by technology (Deep Care) and developed similar scenarios with a focus on dignity-centeredness. The discussions then focused on the steps necessary for its implementation, highlighting a strong need for the development of eHealth competence in society, a change in the training of professional caregivers, and cross-sectoral concepts. The experts also saw user acceptance as crucial to the use of robotics. This involves the acceptance of both professional caregivers and care recipients. CONCLUSIONS The literature review and subsequent workshop revealed how decision-making about the value of social robots depends on personal characteristics related to experience and values. There is therefore a strong need to recognize individual perspectives of care before social robots become an integrated part of care in the future. Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:hbz:836-opus-173072 VL - 23 IS - 11 ER -