TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa T1 - „Krisenresilienz und Teilhabe für ältere Menschen mittels Digitalisierung: Ideen und Werkzeuge“. Vortrag auf der LAG FW NRW Fachtagung Krisenresilienz und Teilhabe für ältere Menschen mittels Digitalisierung, 24.03.2021, online Y1 - 2021 ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa T1 - „KI in der Altenhilfe.“ Festvortrag anlässlich des Traineeprogramm-Abschlusses 2020/21, Diözesancaritasverband Münster, 17.09.2021 Y1 - 2021 ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa T1 - „Digital im Quartier – Was geht? – Was kommt?“. Online-Vortrag auf dem Fachtag Versorgen, vernetzen, vermitteln der „Starke Pflege Münster“, 16.09.2021. Y1 - 2021 ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa A1 - Jucks, Regina T1 - “Say it Again!? – The Role of Lexical Alignment for Assessing the Communication with a Spoken Dialogue System. Vortrag beim 26th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Kassel. Y1 - 2016 ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa A1 - Jucks, Regina T1 - “As the question, so the answer?“ Exploring the Adaptive Mechanism of Communication: Insights from HCI. Vortrag beim 24th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Chicago. Y1 - 2014 ER - TY - JOUR A1 - Linnemann, Gesa A1 - Jucks, Regina T1 - ‘Can I Trust the Spoken Dialogue System Because It Uses the Same Words as I Do?’—Influence of Lexically Aligned Spoken Dialogue Systems on Trustworthiness and User Satisfaction JF - Interacting with Computers N2 - One of many ways in which spoken dialogue systems (SDS) are becoming more and more flexible is in their choice of words (e.g. alignment to the user’s vocabulary). We examined how users perceive such adaptive and non-adaptive SDS regarding trustworthiness and usability. In Experiment 1, 130 participants read out questions to an SDS that either made or did not make lexical alignment in its replies. They perceived higher cognitive demand when the SDS did not employ alignment. In Experiment 2, 135 participants listened to a conversation between a human and the same SDS in an online study. They judged the aligned SDS to have more integrity and to be more likeable. Implications for the design of SDS are discussed. Y1 - 2018 U6 - http://dx.doi.org/10.1093/iwc/iwy005 VL - 30 IS - 3 SP - 173 EP - 186 ER - TY - BOOK A1 - Linnemann, Gesa A1 - Senger, Alexander T1 - Xenophon, Anabasis. Griechischlektüre Y1 - 2018 SN - 978-3-525-71746-2 PB - Vandenhoeck & Ruprecht ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa T1 - Wie viel Digitalisierung kann und braucht Altenhilfe? - Vortrag bei der CaritasZeit der Domus Caritas gGmbH Y1 - 2019 ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa T1 - Was sagt die Wissenschaft zu Paro & Co.? – Vortrag beim „Fachwissen zum Frühstück – Emotionale Robotik und Ethik“, DiCV Münster, 15.11.2019 Y1 - 2019 ER - TY - CHAP A1 - Linnemann, Gesa A1 - Linnemann, Patrick T1 - Virtuelle Realität in der Biografiearbeit mit Älteren: Der Einfluss „Virtueller Reisen“ auf Wohlbefinden und verbundene Gratifikationsaspekte. T2 - Konferenzband 1 „Kann digital Pflege?“, 3. Cluster-Konferenz Zukunft der Pflege, Pflege Professionell / Hrsg. Jürgen Zerth... N2 - In der Lebensgeschichte spielen bedeutsame Orte eine große Rolle, die auch in der Biografiearbeit zum Tragen kommt. Der Umgebungsradius älterer Menschen, die in Altenpflegeeinrichtungen leben, kann aufgrund gesundheitlicher und finanzieller Begrenzungen sehr eingeschränkt sein, Reisen können unter Umständen unmöglich sein. Aktuelle VR-Tech- nologie mit der Erfahrung der Immersion, des Eintauchens in die virtuelle Umgebung, könnte eine Möglichkeit sein, Orte (wieder) zu erleben, die schwierig oder unmöglich zu besuchen sind, und so in der Biografiearbeit genutzt werden. Die vorliegende Studie weist auf positive Effekte auf das Wohlbefinden hin und ermittelt Gratifikationseffekte der Nut- zung. Dabei sind besonders wichtige Kategorien Genuss, Hilfe beim Wiedererinnern und Erlebnis. Y1 - 2021 UR - http://www.pflege-fortbildung.at/datei/konferenzband2021-1.pdf SN - 2710-3048 SP - 72 EP - 74 PB - Facultas CY - Wien ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa A1 - Linnemann, Patrick T1 - Virtuelle Realität in der Biografiearbeit mit Älteren: Der Einfluss „Virtueller Reisen“ auf Wohlbefinden und verbundene Gratifikationsaspekte - Posterpräsentation auf der 3.Clusterkonferenz "Zukunft der Pflege", 17.09.2020, Nürnberg/ digital Y1 - 2020 ER - TY - JOUR A1 - Linnemann, Gesa T1 - Virtuelle Realität in der Altenhilfe JF - Seniorenheim-Magazin / Hrsg. Oliver Eiers Y1 - 2021 VL - 2021 IS - 02 SP - 36 EP - 37 ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa A1 - Jucks, Regina T1 - Vertrauen in Siri® und Co?! - Auswirkungen sprachlicher Anpassung auf die eingeschätzte Vertrauenswürdigkeit von Gesprochenen Dialogsystemen. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig. Y1 - 2016 ER - TY - CHAP A1 - Jucks, Regina A1 - Linnemann, Gesa A1 - Thon, F. M. A1 - Zimmermann, M. ED - Blöbaum, B. T1 - Trust the words: Insights into the role of language in trust building in a digitalized world T2 - Trust and Communication in a Digitalized World. Models and Concepts of Trust Research Y1 - 2016 SN - 978-3-319-28059-2 U6 - http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-28059-2 SP - 225 EP - 237 PB - Springer CY - Berlin ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa A1 - Jucks, Regina T1 - Talking to a birdbrained computer or to an elaborated human – Differences in lexical alignment and their explanations. Poster präsentiert auf dem International Workshop on Language Production, Geneva. Y1 - 2014 ER - TY - JOUR A1 - Linnemann, Gesa A1 - Regina, Jucks A1 - Brummernhenrich, Benjamin T1 - Student Evaluations of a (Rude) Spoken Dialogue System Insights from an experimental study. Advances in Human–Computer Interaction JF - Advances in Human-Computer Interaction N2 - Communicating with spoken dialogue systems (SDS) such as Apple’s Siri® and Google’s Now is becoming more and more common. We report a study that manipulates an SDS’s word use with regard to politeness. In an experiment, 58 young adults evaluated the spoken messages of our self-developed SDS as it replied to typical questions posed by university freshmen. The answers were either formulated politely or rudely. Dependent measures were both holistic measures of how students perceived the SDS as well as detailed evaluations of each single answer. Results show that participants not only evaluated the content of rude answers as being less appropriate and less pleasant than the polite answers, but also evaluated the rude system as less accurate. Lack of politeness also impacted aspects of the perceived trustworthiness of the SDS. We conclude that users of SDS expect such systems to be polite, and we then discuss some practical implications for designing SDS. Y1 - 2018 U6 - http://dx.doi.org/10.1155/2018/8406187 ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa T1 - Sprachliche Ausdrucksmöglichkeiten in der Mensch-Maschine-Interaktion – Vortrag bei der 19. SmartHomeNRW-Expertenrunde, Fraunhofer-inHaus-Zentrum, Duisburg, 26.09.2019 Y1 - 2019 ER - TY - GEN A1 - Brummernhenrich, Benjamin A1 - Linnemann, Gesa A1 - Jucks, Regina T1 - Socializing Siri: Politeness in Spoken Dialogue Systems. Vortrag beim Twenty-Sixth Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Kassel. Y1 - 2016 ER - TY - GEN A1 - Linnemann, Gesa T1 - Römer in Köln. Eine Entdeckungsreise in die antike Geschichte der Stadt. 1 Audio-CD Y1 - 2015 PB - Linnemann Verlag CY - Münster ER - TY - JOUR A1 - Linnemann, Gesa T1 - Psychische Erste Hilfe in der Altenpflege JF - Altenpflege Akademie Y1 - 2019 SN - 2365-5011 VL - 2019 IS - 4 SP - 50 EP - 55 ER -