TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Zur Begutachtung von Flüchtlingen im Verwaltungs- oder Gerichtsverfahren JF - Stadt Münster (Hrsg.) Gesundheit in verschiedenen Sprachen Y1 - 2003 SP - 27 EP - 38 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Akademie Gastgeber des WHO-Arbeitstreffens in Düsseldorf. Armut und Gesundheit: Vom Arztmobil zum Gemüseanbau JF - Blickpunkt öffentliche Gesundheit Y1 - 2002 IS - 2 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - In eigener Sache: Rückblick und Ausblick. Zum Wechsel der Leitung in der Akademie für öffentliches Gesundheitswesen in Düsseldorf JF - Blickpunkt öffentliche Gesundheit Y1 - 2001 IS - 3 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Welt-AIDS-Tag: Männer stellen sich der Verantwortung: Hoffnung in Deutschland, Verzweiflung in Afrika JF - Blickpunkt öffentliche Gesundheit Y1 - 2000 IS - 4 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Bericht über DRK-Einsatz in Stenkovac/Skopje vom 8. bis 28. April 1999 JF - Idee und Tat Y1 - 2000 SP - 8 EP - 11 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim A1 - Müller, Wolfgang A1 - Remmers, Angelika T1 - Arbeitstagung Migration und Gesundheit: Interkulturelle Kompetenz im ÖGD JF - Blickpunkt öffentliche Gesundheit Y1 - 2000 IS - 2 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Primary Health Care; als Gesundheitskoordinator in Tansania. JF - Blickpunkt öffentliche Gesundheit Y1 - 1999 IS - 1 SP - 4 EP - 5 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Im Flüchtlingslager in Tansania: Teamgeist und freundschaftliche Kollegialität JF - Blickpunkt Gesundheitsamt Y1 - 1995 IS - 3-4 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Gesundheitliche Aspekte des Schwimmens JF - Archiv des Badewesens Y1 - 1994 IS - 3 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Solferino 1859 und Münster 1648 in ihrer Bedeutung für die heutige Zeit JF - Idee und Tat Y1 - 2009 IS - 2 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Migration und Gesundheit als Aufgabe des Roten Kreuzes JF - Idee und Tat Y1 - 2009 IS - 1 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Ein Krankenhaus auf der Autobahn und die Geburt von China-Deutschland JF - Idee und Tat Y1 - 2008 IS - 4 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Gelebte Grundsätze oder inszeniertes Image? JF - Idee und Tat Y1 - 2008 IS - 1 ER - TY - JOUR A1 - Greshake, Mechtild A1 - Gardemann, Joachim T1 - Gleichbehandlung sichergestellt; Seminar für Mediziner als Leitungskräfte im DRK JF - Rotes Kreuz Y1 - 2007 IS - 4 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Der Äskulapstab. ein Symbol für Gesundheit. Blickpunkt öffentliche Gesundheit (4): 8 JF - Blickpunkt öffentliche Gesundheit Y1 - 2004 IS - 4 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Ein Zeichen der Hoffnung; Tagebuchaufzeichnungen aus dem Iran JF - Idee und Tat Y1 - 2004 IS - 2 ER - TY - JOUR A1 - Wahrburg, U T1 - Die Ampel zeigt grün. Worauf es bei der Kennzeichnung von Lebensmitteln ankommt. JF - Herz heute Y1 - 2009 VL - 29 SP - 25 EP - 28 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Eine Mahlzeit im finstersten Winkel der Verlassenheit JF - Nährstoff Y1 - 2012 VL - 1 IS - 1 SP - 26 EP - 33 ER - TY - JOUR A1 - Strassner, C T1 - Nachhaltigkeitskultur und Lebensmittelqualität JF - AoeL Themenheft: Qualität verstehen Y1 - 2012 SP - 15 EP - 16 ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim T1 - Freiheit - Gesundheit - Healthismus; Gesundheit als vorrangiges Lebensziel? JF - Blickpunkt öffentliche Gesundheit Y1 - 2012 VL - 28 IS - 3 SP - 1 EP - 2 ER - TY - JOUR A1 - Strassner, C T1 - On the organic contribution to a sustainable diet JF - ISOFAR Newsletter (International Society of Organic Agriculture Research) Y1 - 2014 IS - 19 SP - 10 EP - 12 ER - TY - JOUR A1 - Strassner, C T1 - Bioverarbeiter sollten Vorbild sein. [Kommentar] JF - Ökologie & Landbau Y1 - 2016 VL - 177 IS - 01 SP - 20 EP - 21 ER - TY - JOUR A1 - Roehl, R A1 - Strassner, C T1 - Vermeiden von Lebensmittelabfällen beim Catering Der Leitfaden JF - Ernährung im Fokus Y1 - 2017 UR - http://www.bzfe.de/_data/files/inhaltsverzeichnis_5783_2017eif.pdf VL - 05-06 SP - 134 EP - 137 ER - TY - JOUR A1 - Kahl, J A1 - Strassner, C T1 - Nachhaltige Ernährung. Es braucht eine ganzheitliche Perspektive JF - Ökologie und Landbau Y1 - 2017 UR - https://www.fqhresearch.org/fileadmin/organicfqh/documents/publications/OEL_1_2017_48_50_Kahl_Strassner.pdf VL - 1 SP - 48 EP - 50 ER - TY - JOUR A1 - Ritter, Guido T1 - Sensorik - eine Wissenschaft im Aufbruch JF - Nachrichten aus der Wissenschaft / Hrsg. Frank Heckel, Lebensmittelchemisches Institut, Bundesverband der Deutschen Süßwarenindustrie e.V. KW - Sensorik Y1 - 2020 UR - bdsi.de/presse/nachrichten-aus-der-wissenschaft/ VL - 2020 IS - 1 SP - 1 EP - 16 ER - TY - JOUR A1 - Bernhold, Torben T1 - BIM4BOOM – BIM im Betrieb JF - FHundiert KW - Building Information Modeling Y1 - 2020 UR - https://www.fh-muenster.de/oecotrophologie-facility-management/downloads/fhundiert-volume-1-04-2020.pdf VL - Vol. 1 IS - No. 1 SP - 1 EP - 10 ER - TY - JOUR A1 - Bernhold, Torben T1 - Prozessmodell im Corporate Real Estate Management JF - FHundiert KW - Prozessmanagement KW - Corporate Real Estate Management Y1 - 2020 UR - https://www.fh-muenster.de/oecotrophologie-facility-management/downloads/fhundiert-volume-2-08-2020.pdf VL - Vol. 1 IS - No. 2 SP - 1 EP - 14 ER - TY - JOUR A1 - Bernhold, Torben T1 - Warum wir zufriedene (interne) Kunden haben müssen JF - Der Facility Manager KW - Kundenzufriedenheit, CREM, FM Y1 - 2023 SN - 0947-0026 VL - 30 IS - 1/2 SP - 18 EP - 21 ER - TY - JOUR A1 - Krieg, Christa Maria A1 - Gardemann, Joachim T1 - A record of morbidity and medical request profiles in international humanitarian aid, taking the earthquake in BAM in Iran in 2003 as an example T1 - Opgedane ervaringen met een morbiditeitsregistratiesysteem na deaardbeving in Bam, Iran, 2003 JF - Nederlands Militair Geneeskundig Tijdschrift / Netherlands Military Medical Review N2 - A record of morbidity and medical request profiles in international humanitarian aid, taking the earthquake in BAM in Iran in 2003 as an example Objective: With the humanitarian work of the International Red Cross after the earthquake in BAM, Iran, it should be noted that international and national cooperation is possible according to recognised standards and concepts, and therefore morbidity records can be included uniformly in the context of day to day work even in post disaster situations. The data ascertained show changes in the disease spectrum. Basic health provision according to the primary health care concept has priority in the post disaster response (> 6 days) of the earthquake compared to more surgically oriented medical acute aid from abroad. Material and methodology: In the international consensus conference at the beginning of January 2004, uniform morbidity recording was fixed to simple standardised case definitions. The recording of traumatic, infectious and non-infectious diseases was carried out during the routine work in the out-patient facilities of the emergency response units of January 3 to 31, 2004 . Examination was according to the following indicators: Proportional morbidities, sum of the proportional morbidities. Results and discussion: 16677 new cases were included in the complete examination time period. The health facility rate only gradually increased. Temporal fluctuations in the numbers treated may be caused by secondary care of the injured, by a possible lack of accessibility (transport problems) or an increased acceptance of facilities. A written specification of the case definitions was not carried out in BAM, and so a comparison is not possible for recorded morbidities at the same time, and consistency cannot be reached for some of the data. Nine diagnoses/categories cover 98.68% of the consultations in the complete time period. Non-traumatic health problems predominate for the whole of the month. The category "others" is too high with 57.94%. Therefore, it may be assumed that certain diagnoses were overestimated, underestimated or not recognised. Vulnerable groups (children, women, the old), were not completely included. Conclusion: Standards and guidelines for health care in humanitarian aid exist, and are of help during planning, decision finding, execution and communication. Data acquisition instruments (registering books and patient files) should be developed and standardised by national and international humanitarian groups. The recording of morbidity is a simple instrument in the context of out-patient facilities with valuable information for further work during catastrophes. KW - Katastrophenmedizin KW - Erdbeben KW - Epidemiologie KW - Iran KW - earthquake KW - disaster KW - epidemiology Y1 - 2009 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:hbz:836-opus-4522 SN - 0369-4844 VL - 62 SP - 180 EP - 187 PB - Director of Military Health Care CY - The Hague ER - TY - JOUR A1 - Gardemann, Joachim A1 - Moch, Thomas A1 - Munz, Richard T1 - Nach dem Erdbeben im Iran: "Alltagsmedizin" hat Vorrang. Daten der Rotkreuz- und Rothalbmondföderation zufolge ist die chirurgische Akuthilfe am Katastrophenort weniger gefragt JF - Deutsches Ärzteblatt N2 - Ein verheerendes Erdbeben zerstörte am 26. Dezember 2003 die südiranische Stadt Bam und forderte über 36000 Menschenleben. Unter Beteiligung von dreizehn freiwilligen Helfern des Deutschen Roten Kreuzes stellte die internationale Rotkreuz- und Rothalbmondföderation die vollkommen vernichtete medizinische Infrastruktur im Erdbebengebiet für die verbliebene Bevölkerung sicher. Das System schnell einsetzbarer mobiler Gesundheitseinrichtungen (Emergency Response Units) der Rotkreuzbewegung bewährte sich auch in Bam wieder. Erstmals gelang es hierbei, auch in der Akutphase der Katastrophe ein einheitliches und für alle Organisationen verbindliches tägliches Berichtswesen durchzusetzen. Die hiermit erhobenen Fallzahlen belegen für die humanitäre Hilfe auch in einem Erdbebengebiet erneut die überragende Bedeutung der Basisgesundheitsversorgung im Sinne des Primary-Health-Care-Konzeptes gegenüber einer eher chirurgisch orientierten medizinischen Akuthilfe aus dem Ausland. N2 - On December 26th, 2003, a devastating earthquake destroyed the town of Bam in southern Iran, killing at least 36000 humans. The International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies, including thirteen volunteers of the German Red Cross, replaced the totally annihilated medical infrastructure for the remaining population in the region. As before, the system of the rapidly deployable Emergency Response Units of the Red Cross demonstrated its practical usefulness also in Bam. For the first time a compulsory standardized health reporting system on a daily base was introduced. The reported incidence data clearly indicate for an earthquake-affected region the very importance of primary health care activities in comparison with imported surgical care and facilities. Y1 - 2009 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:hbz:836-opus-4544 VL - 102 IS - 7 SP - A410 EP - A412 PB - Deutscher Ärzte-Verlag ER -