TY - JOUR A1 - Frohwein, S. A1 - Korzekwa, A. A1 - Krüger, M. T1 - Didaktische Projektbegleitung als produktiver Beratungsansatz für die Entwicklung von Weiterbildungsangeboten JF - Hochschule und Weiterbildung Y1 - 2014 VL - 2 SP - 24 EP - 28 ER - TY - JOUR A1 - Krüger, M. T1 - Pädagogische Betrachtungen zu Vortragsaufzeichnungen (eLectures). i-com JF - Zeitschrift für interaktive und kooperative Medien Y1 - 2005 IS - 3 SP - 56 EP - 60 ER - TY - JOUR A1 - Krüger, M. T1 - Vom Status-quo zur „Lehre von Morgen“: Welche Perspektiven für eLearning sieht die Leibniz Universität Hannover? Beitrag zum Online-Magazin „Ludwigsburger Beiträge zur Medienpädagogik„ Y1 - 2011 IS - 14. ER - TY - JOUR A1 - Behr, Micha A1 - Koch, Stephanie A1 - Krüger, Marc T1 - Lehrerkooperation = Mehrarbeit!? Chancen und Empfehlungen für gut gemachte Teamarbeit in gewerblich-technischen Schulen JF - BAG-Report Y1 - 2019 UR - https://bag-bau-holz-farbe.de/wp-content/uploads/2019/09/BAG-Report_2019_1-_9-Einzel.pdf SN - 1869-7410 SP - 41 EP - 49 ER - TY - JOUR A1 - Krüger, Marc ED - Zinn, Bernd ED - Tenberg, Ralf ED - Pittich, Daniel T1 - Design Thinking für berufsbildende Schulen? Annährung an einen Innovationsansatz über dessen Erprobung in der Lehrerbildung JF - Journal of Technical Education (JOTED) N2 - Design Thinking ist ein Innovationsansatz, mit dem konkrete Probleme gelöst sowie neue Produkte entwickelt werden. Dessen stete Verbreitung in Organisationen wirft die Frage auf, inwieweit dieser Ansatz auch eine Bedeutung für berufsbildende Schulen hat. Es wird dargelegt, dass eine zunehmende Auseinandersetzung mit Design Thinking in Bildungskontexten festzustellen ist, wobei dieser z. B. als nützlich zur Curriculums- sowie zur Schulentwicklung erachtet wird. Um die Bedeutung von Design Thinking für berufsbildende Schulen zu bewerten, haben Lehramtsstudierende Aufgabenstellungen aus der beruflichen Bildung mit Design Thinking bearbeitet. Die Arbeit kommt zu dem Schluss, dass Design Thinking auch für die berufsbildenden Schulen von Interesse ist und weiterführende Arbeiten empfehlenswert sind. KW - Aktionsforschung, Berufliche Bildung, Design Thinking, Lehrerbildung, Schulentwicklung Y1 - 2019 UR - http://www.journal-of-technical-education.de/index.php/joted/article/view/147 SN - 2198-0306 SP - 147 EP - 162 ER - TY - JOUR A1 - Krüger, Marc ED - Panke, Stefanie T1 - Design Thinking for German Vocational Schools? Discovering of an Innovative Approach by Testing in Teacher Education JF - Open Education Studies N2 - Design Thinking is an innovative approach that solves concrete problems and develops new products. Its constant spreading in industry, business, and non-profit organizations raises the question to which extent this approach may be of importance for German vocational schools. There is an increasing debate among scientists about design thinking in educational contexts, in which different authors regard it as useful for curriculum and school development as well as for coping with everyday school life. To assess the importance of design thinking for German vocational schools, pre-service teachers have tackled vocational school issues with design thinking. The paper concludes that design thinking is indeed of interest to vocational schools and that further work is recommended KW - Action Research; Design Thinking; Innovation; School Development; Teacher Education; Vocational Education and Training Y1 - 2019 UR - https://www.degruyter.com/view/journals/edu/1/1/article-p209.xml U6 - http://dx.doi.org/10.1515/edu-2019-0015 SP - 209 EP - 2019 ER - TY - JOUR A1 - Krüger, Marc A1 - Stallmeier, Nils A1 - Wösten, Holger A1 - Schäfer, Florian T1 - Smart Energy Mangagement (SEM): Approach, relevance, and online learning modules JF - lernen & lehren Y1 - 2022 UR - http://www.energyducation.eu/gallery/ENG_Kr%C3%BCger_Stallmeier_Woesten_SEM_Energyducation.pdf VL - 36 IS - 144 SP - 160 EP - 165 ER - TY - JOUR A1 - Etzold, Daniel A1 - Krüger, Marc T1 - Development of Communication Competence in Pre-Service Vocational Education Teacher Training JF - Higher Education Studies N2 - This paper presents a seminar concept for the development of communication competence in pre-service vocational education teachers with the aid of video annotations, feedback, and peer microteaching. The seminar is offered within a teacher training program for students taking a master’s degree (MEd) in vocational education at the FH Münster University of Applied Sciences, Germany, and has been conducted three times. The advantages of the seminar concept are manifold. On the one hand, we create a learning environment in which students individually prepare and conduct five peer microteaching lessons in a row and receive prompt and constructive peer feedback on every performance. On the other hand, the quality of feedback improves so that our students are professional feedback providers by the end of the seminar. The provision of teacher feedback alone does not help our students become successful feedback providers. Nor, given the resources available at the university, is it a realistic alternative in terms of time constraints. In addition, due to recordings, the students gain a better insight into their teaching skills since their lessons can be observed and approached from an outside perspective. Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:hbz:836-opus-164146 SN - 1925-4741 VL - 11 IS - 4 SP - 31 EP - 39 ER - TY - JOUR A1 - Krüger, Marc T1 - Nachhaltigkeitskompetenz für Ingenieure in der Kommunikationstechnik?! JF - IfKom Journal Y1 - 2020 SN - 2700-340X SP - 4 EP - 6 ER - TY - JOUR A1 - Krüger, Marc A1 - Cejas Sainz, Maria Victoria T1 - ¿Design Thinking para las escuelas de formación profesional? Descubriendo un enfoque innovador mediante su prueba en la formación del profesorado JF - EDUCARE ET COMUNICARE Revista De investigación De La Facultad De Humanidades Y1 - 2022 UR - https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/709 U6 - http://dx.doi.org/https://doi.org/10.35383/educare.v10i1.709 VL - 10 IS - 1 SP - 20 EP - 27 ER -