TY - CHAP A1 - Lohaus, Arnold A1 - Domsch, Holger T1 - Die Förderung psychosozialer Kompetenzen im Schulalter T2 - Elke Wild, Jens Möller (Hrsg.): Pädagogische Psychologie Y1 - 2015 SN - 978-3-642-41290-5 SP - 421 EP - 437 PB - Springer CY - Heidelberg ET - 2., vollst. überarb. ER - TY - CHAP A1 - Lohaus, Arnold A1 - Domsch, Holger T1 - Die Förderung psychosozialer Kompetenzen im Schulalter T2 - Pädagogisch Psychologie / Hrsg. Elke Wild, Jens Möller Y1 - 2020 SN - 978-3-662-61402-0 SP - 425 EP - 443 PB - Springer CY - Heidelberg ER - TY - GEN A1 - Domsch, Holger T1 - Die Wilden und die Träumer - schulpsychologische Unterstützungsmöglichkeiten Schwerpunkt Primarbereich, Fachtagung Schulpsychologie zum Thema "Schulpsychologische Beiträge für den Umgang mit Heterogenität in der Schule" am 13. und 14. April 2015 in Soest Y1 - 2015 ER - TY - JOUR A1 - Domsch, Holger A1 - Ruhmland, Martina A1 - Lissmann, Ilka T1 - Effective but Not Feasible—What Support Staff in All-Day Primary Schools Think of Pedagogical Interventions with Regard to Children with ADHD JF - Sustainability N2 - Children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) are faced with multiple challenges both in the classroom and in the homework situation. While there are many studies on pedagogical interventions by teachers in the classroom, this is hardly the case when it comes to support staff in after-school homework supervision. In this study, 196 support staff with different qualifications were asked not only about their knowledge of ADHD, their subjective level of stress, and whether they felt trained enough to work with children with ADHD, but also to assess the effectiveness and feasibility of 25 interventions in homework supervision. Overall, the respondents rated effectiveness higher than feasibility. Higher qualifications, greater knowledge, and better preparation went hand in hand with higher ratings of effectiveness. The more stressed the support staff feel themselves to be, the less feasible they rate the measures. The results underline the necessity of employing well-trained pedagogical staff to supervise children with ADHD. A number of interventions can be identified that the support staff deem to be both effective and feasible, and that promise a high level of implementation in practice. At the same time, more attention should be given to potential obstacles to using recommended measures in training and further education. KW - ADHD KW - after-school programme KW - primary school KW - classroom management strategies KW - homework Y1 - 2022 U6 - http://dx.doi.org/10.3390/su14031393 VL - 14 IS - 3 SP - 1393 ER - TY - JOUR A1 - Ufermann, Lara A1 - Domsch, Holger T1 - Elterliches Zurückhalten: Vom aktiven Zurückhalten über die reaktive Billigung bis hin zur passiven Gleichgültigkeit JF - Lernende Schule Y1 - 2023 SN - 1435-1692 IS - 101 SP - 9 EP - 10 ER - TY - JOUR A1 - Ufermann, Lara A1 - Domsch, Holger T1 - Elterliches Zurückhalten: Vom aktiven Zurückhalten über die reaktive Billigung bis hin zur passiven Gleichgültigkeit JF - Lernende Schule N2 - Durch elterliches Zurückhalten wird nicht nur die Schulpflicht verletzt, sondern auch die Bildungskarriere des Kindes gefährdet. Das wiederum birgt Risiken für schulische und gesellschaftliche Teilhabe. Doch warum riskieren Eltern solch eine Gefährdung ihrer Kinder? Y1 - 2023 UR - https://elibrary.utb.de/doi/abs/10.5555/ls-101-2023_02 VL - 101 SP - 9 EP - 10 ER - TY - BOOK A1 - Domsch, Holger A1 - Lohaus, Arnold T1 - Elternstressfragebogen Y1 - 2010 PB - Hogrefe CY - Göttingen ET - 1. Aufl. ER - TY - GEN A1 - Kläpker, Lena A1 - Domsch, Holger A1 - Kärtner, Joscha A1 - Limmer, Isabel T1 - Evaluation des Marburger Konzentrationstrainings (MKT) an der Schulpsychologischen Beratungsstelle Münster (Poster auf dem Bundeskongress für Schulpsychologie) Y1 - 2018 ER - TY - CHAP A1 - Thomas, Hoben A1 - Lohaus, Arnold A1 - Domsch, Holger T1 - Extensions of reliability theory T2 - David R. Hunter, Donald St. P. Richards, James L. Rosenberger (Hrsg.): Nonparametric Statistics and Mixture Models. A Festschrift in Honor of Thomas P. Hettmansperger Y1 - 2011 SN - 978-9814340557 SP - 309 EP - 316 PB - World Scientific CY - Singapore ER - TY - BOOK A1 - Domsch, Holger A1 - Krowatschek, Dieter T1 - Förderpläne - kein Problem Y1 - 2006 SN - 978-3-86567-507-1 PB - AOL-Verlag CY - Buxtehude ET - 1. Aufl. ER -