TY - JOUR A1 - Tigges, C A1 - Wennehorst, K A1 - Saliger, B A1 - Englert, Heike T1 - Das sozial-kognitive Prozessmodell gesundheitlichen Handelns (HAPA) und die Verbesserung des Bewegungsverhaltens in einem Lebensstilcoaching zur Primär- und Sekundärprävention des Diabetes mellitus Typ 2 JF - Karger, Verhaltenstherapie Y1 - 2015 U6 - http://dx.doi.org/10.1159/000373899 VL - 25 IS - 1 SP - 23 EP - 30 ER - TY - JOUR A1 - Tigges, C A1 - Wennehorst, K A1 - Saliger, B A1 - Englert, Heike T1 - CHIP Deuschland – Einfluss eines Lebensstilschulungsprogramms zur Primär- und Sekundärprävention von Typ 2 Diabetes auf das Ernährungsverhalten und die Bedeutung der sozialkognitiven Variablen JF - Das Gesundheitswesen, Thieme Verlag Y1 - 2017 U6 - http://dx.doi.org/10.1055/s-0035-1555785 VL - 79 IS - 08/09 SP - 619 EP - 626 ER - TY - CHAP A1 - Tigges, C A1 - Englert, Heike T1 - Impact of a Lifestyle Coaching Intervention on Nutritional Behavior and Physical Behavior Change in Prevention of Type 2 Diabetes and Importance of Social-Cognitive Variables T2 - Health Care: Current Reviews Y1 - 2015 SN - 2375-4273 U6 - http://dx.doi.org/10.4172/2375-4273.C1.008 PB - HCCR (open access journal) CY - New Delhi, India ET - 3 ER - TY - JOUR A1 - Thieszen, C. A1 - Aldana, S. A1 - Diehl, H. A1 - Mahoney, M. A1 - Greenlaw, R. A1 - Vermeersch, D. A1 - Englert, Heike T1 - The Coronary Health Improvement Project (CHIP) for Lowering and Improving Psychological Health JF - Psychological Reports N2 - This study extends previous research evaluating the association between the CHIP intervention, change in body weight, and change in psychological health. A randomized controlled health intervention study lasting 4 wk. was used with 348 participants from metropolitan Rockford, Illinois; ages ranged from 24 to 81 yr. Participants were assessed at baseline, 6 wk., and 6 mo. The Beck Depression Inventory (BDI) and three selected psychosocial measures from the SF-36 Health Survey were used. Significantly greater decreases in Body Mass Index (BMI) occurred after 6 wk. and 6 mo. follow-up for the intervention group compared with the control group, with greater decreases for participants in the overweight and obese categories. Significantly greater improvements were observed in BDI scores, role-emotional and social functioning, and mental health throughout follow-up for the intervention group. The greater the decrease in BMI through 6 wk., the better the chance of improved BDI score, role-emotional score, social functioning score, and mental health score, with odds ratios of 1.3 to 1.9. Similar results occurred through 6 mo., except the mental health variable became nonsignificant. These results indicate that the CHIP intervention significantly improved psychological health for at least six months afterwards, in part through its influence on lowering BMI. Y1 - 2011 SN - 0033-2941 VL - 109 IS - 1 SP - 338 EP - 352 ER - TY - CHAP A1 - Schröder, Carsten A1 - Englert, Heike A1 - Kurzhals, Kerstin A1 - Ritter, Guido T1 - Paneldiskussion zum Thema „Science with and for Society“, münster.land.leben Zwischenkonferenz, 5.4.2019, Münster. T2 - Panel discussion held at the münster.land.leben Zwischenkonferenz, 05.04.2019, Münster, Germany Y1 - 2019 ER - TY - JOUR A1 - Schaefer, GA. A1 - Englert, Heike A1 - Ahlers, ChJ. A1 - Roll, S. A1 - Willich, SN. A1 - Beier, KM. T1 - Erektionsstörung und Lebensqualität – Erste Ergebnisse der Berliner Männer-Studie BMS-I JF - Sexuologie Y1 - 2003 SN - 0944-7105 VL - 10 IS - 2/3 SP - 50 EP - 60 ER - TY - CHAP A1 - Nkengkfack, Germaine A1 - Englert, Heike A1 - Czech, Marion T1 - Einfluss eines HIV-Care-Programms auf den Ernährungsstatus von HIV- infizierten Patienten in Kamerun T2 - Zusammenfassung DGE-Kongress, 2012 N2 - Einfluss eines HIV-Care-Programms auf den Ernährungsstatus von HIV- infizierten Patienten in Kamerun B. Sc. Marion Czech, G. Nkengkfack, H. Englert, Oerlinghausen Zusammenfassung Weltweit sind über 33,3 Millionen Menschen mit dem HI-Virus infiziert (vgl. WHO, 2009). Die Subsahara zählt mit 24,5 Millionen Infizierten zu den Ländern mit der größten HIV-Rate. Allein in Kamerun sind ca. 5,5 prozent der Bevölkerung betroffen (vgl. UNAIDS, 2007). Die Ernährung kann hierbei den Krankheitsverlauf positiv beeinflussen und somit das Auftreten der charakteristischen Symptome von Aids sowie den Beginn der teuren antiretroviralen Therapie verzögern (vgl. Eckert, 2006, Immel, 2006). Durch zahlreiche Faktoren der HIV- Infektion ist bei 20-30 prozent der Patienten bereits in der asymptomatischen Phase der Infektion eine Mangelernährung zu beobachten. Neben dem Absinken des Körpergewichtes kommt es häufig zu einem reduziertem Plasmavitaminspiegel Proteinmangel sowie zu vermehrtem oxidativen Stress (vgl. Biesalski,Fürst, Kasper et. al., 1995, S. 417). Ziel dieser Arbeit ist es die Auswirkungen eines HIV- Care- Programmes auf den Ernährungszustand von HIV- Infizierten Personen in Kamerun im Vergleich zu einer Kontrollgruppe darzulegen. Dafür erfolgt eine Messung des Ernährungszustands vor Beginn des HIV- Care- Programmes, sowie nach drei- monatiger Durchführung des Programmes. Parallel finden diese Erhebungen auch bei den Patienten der Kontrollgruppe statt. Für die Erfassung des Body- Mass. Index werden Daten von 30 Patienten der Interventionsgruppe vor Beginn und nach 3- monatiger Durchführung des HIV- Care- Programmes miteinander verglichen. Anhand eines 3- Tage- Protokolls werden von 31 Patienten der Interventionsgruppe, sowie von 31 Patienten der Kontrollgruppe jeweils vor Beginn der Schulungen und nach drei Monaten der Durchführung die Parameter Gesamtenergiezufuhr und Zufuhr der Antioxidantien Vitamin A, C, E, sowie Zink miteinander verglichen. Parallel erfolgt von diesen je 31 Patienten je Gruppe auch die Beurteilung der Verzehrshäufigkeit einzelner Lebensmittelgruppen anhand eines Food Frequency Questionnaires. Der Body- Mass. Index von den 30 Personen der Interventionsgruppe verringerte sich zwischen T0 und T1 nur minimal um 0,33. Bei der Auswertung des 3- Tage- Protokolles zeigte sich eine Erhöhung der Zufuhr der Antioxidantien. Die Vitamine A und C wurden nach drei- monatiger Durchführung des HIV- Care Programms in höheren Mengen zu sich genommen, während sich die Aufnahme dieser Mikronährstoffe innerhalb der Kontrollgruppe nicht in größerem Ausmaß veränderte. Hinsichtlich der Verzehrshäufigkeit lässt sich nach drei Monaten. Y1 - 2012 ER - TY - JOUR A1 - Nkengfak, G. A1 - Turimiro, J. A1 - Nkongang, N. A1 - Englert, Heike T1 - A review of nutrition in Cameroon: Food supply, factors influencing nutritional habit and impact on micronutrient (Vitamin A, Iodine, Iron) status JF - Les Annales Universitaires de la Faculté de Médécines et des Sciences Biomédicales Y1 - 2011 SP - - EP - - ER - TY - JOUR A1 - Nkengfak, G. A1 - Torimiro, J. A1 - Nkongang, N. A1 - Englert, Heike T1 - A review: Effects of antioxidants on CD4 and viral load in HIV-infected women in sub-Saharan Africa - dietary supplements vs. local diet. JF - International Journal for Vitamin and Nutrition Research N2 - Abstract In sub-Sahara Africa, micronutrient deficiency, especially of antioxidant micronutrients including vitamins A, C, and E, beta-carotene, selenium, zinc, and polyphenols is very common in HIV-positive patients. Amongst adults, women are the most vulnerable. Antioxidants are known to play a vital role in the immune system, reducing oxidative stress. Oxidative stress is induced by excess production of reactive oxygen species (ROS), due to the HIV infection. Such damage may be prevented or moderated through adequate oral intake of antioxidants, scavenging ROS, as well as protecting cells and tissues against oxidative stress. Antioxidants can be provided to the body through locally available antioxidant rich-diets such as fruit-and-vegetable-based diets and/or dietary supplements. Provision of antioxidants through local diets or dietary supplements exercise beneficial effects on biological markers of the immune system (CD4 and viral load). However, while dietary supplements represent a costly and short-term strategy to limiting antioxidant deficiency, local diets, combined with adequate nutritional education, can provide a low-cost and long-term strategy to reduce oxidative stress, prevent micronutrient deficiency, and slow down HIV disease progression. The former can be applicable in countries around the West, Central, and South coast of Africa, which are rich in natural food resources. In contrast with significant evidence that dietary supplements confer benefits in HIV patients, fewer data are available relating to the benefits of local diets. Thus the need to do more research in this area arises. This review compares available data on effects of antioxidants on CD4 and viral load in HIV-positive women noneligible for antiretroviral therapy. Intake of antioxidants though dietary supplements and local diet, associated with nutritional education, is compared. Studies conducted in sub-Sahara Africa are considered. Y1 - 2012 SN - 0300-9831 VL - 82 SP - 63 EP - 72 ER - TY - JOUR A1 - Nkengfak, G A1 - Turimiro, J A1 - Nkongang, N A1 - Englert, Heike T1 - A review of nutrition in Cameroon: Food supply, factors influencing nutritional habit and impact on micronutrient (Vitamin A, Iodine, Iron) status JF - The Journal of Medicine and Health Sciences Y1 - 2011 VL - 12 IS - 1 ER -