TY - GEN A1 - Boentert, Annika A1 - Welp-Dasenbrock, Matthias T1 - Prozesse gemeinsam gestalten. Kooperative Qualitätsentwicklung an der FH Münster (Vortrag im Rahmen einer internationalen QM-Tagung an der Wirtschaftsuniversität Wien) KW - Qualitätsmanagement, Prozessmanagement Y1 - 2018 ER - TY - GEN A1 - Pistor, Petra T1 - Moving from Tools to a Quality System. Vortrag im Rahmen des 1st Eurasian Forum on Quality in Higher Education: Forward to the Future - Trends, Problems and Perspektives of Quality Assurance in Higher Education KW - Quality Assurance Y1 - 2018 ER - TY - GEN A1 - Boentert, Annika T1 - Entwicklungsorientiertes Qualitätsmanagement für Studium und Lehre (Vortrag an der Universität Bielefeld) KW - Qualitätsmanagement, Systemakkreditierung Y1 - 2018 ER - TY - JOUR A1 - Lilienthal, Jonas A1 - Schroeder, Clara ED - Behrendt, Brigitte T1 - Reflexionsfähigkeit 4.0 – Wie die Digitalisierung einen zentralen Bildungsauftrag von Hochschulen stärkt - Empirische Begründung und Schlussfolgerungen JF - Neues Handbuch Hochschullehre. [Teil] J. Organisationsentwicklung und Lehrkultur. 2. Studiengangsentwicklung N2 - Die Digitalisierung hat vielfältige Auswirkungen auf die Tätigkeitsfelder von Hochschulabsolvent/innen. Im Rahmen einer explorativen Studie des UAS7 e. V., eines Zusammenschlusses von sieben forschungsorientierten deutschen Fachhochschulen, wurden 33 problemzentrierte Interviews mit Lehrenden von fünf Hochschulen geführt. Von diesen Daten ausgehend wird der besondere Stellenwert einer Reflexion digitaler Werkzeuge für die Studiengangsentwicklung quantitativ und qualitativ begründet. Darauf aufbauend werden Ansätze aus einer Rekonstruktion der Handlungszusammenhänge in der Lehre für die Bearbeitung des Themas im Rahmen der Studiengangsentwicklung abgeleitet. KW - Digitalisierung, Kompetenzen, Curriculumentwicklung, Schlüsselkompetenzen Y1 - 2018 UR - https://www.nhhl-bibliothek.de/de/handbuch/gliederung/#/Beitragsdetailansicht/296/2301/Reflexionsfaehigkeit-4.0-%25E2%2580%2593-Wie-die-Digitalisierung-einen-zentralen-Bildungsauftrag-von-Hochschulen-staerkt---Empirische-Begruendung-und-Schlussfolgerungen SN - 2198-5693 VL - 2018 IS - J 2.24 SP - 69 EP - 84 ER - TY - CHAP A1 - Ganseuer, Christian A1 - Pistor, Petra ED - Martin, Michaela T1 - Moving from IQA tools to a system at the University of Duisburg-Essen T2 - Internal Quality Assurance. Enhancing higher education quality and graduate employability Y1 - 2018 SP - 99 EP - 114 PB - UNESCO Publishing ER - TY - JOUR A1 - Haake, G. T1 - Vorkenntnisse und Zeitbudgets als Kerndimensionen JF - Zeitschrift für Diversitätsforschung und -management Y1 - 2018 VL - 3 IS - 1 SP - 21 EP - 33 ER - TY - CHAP A1 - Burke, Bruno A1 - Weßeler, Peter A1 - te Vrugt, Jürgen ED - Pammer-Schindler, Viktoria ED - Pérez-Sanagustín, Mar ED - Drachsler, Hendrik ED - Elferink, Raymond ED - Scheffel, Maren T1 - A Programming Language Independent Platform for Algorithm Learning T2 - Lifelong Technology-Enhanced Learning, 13th European Conference on Technology Enhanced Learning. EC-TEL 2018 N2 - Teaching People to program is a crucial requirement for our society to deal with the complexity of 21st-century challenges. In many teaching systems, the student is required to use a particular programming language or development environment. This paper presents an intelligent tutoring system to support blended learning scenarios, where the students can choose their programming language and development environment. For that, the system provides an interface where the students request test data and submit results to unit test their algorithms. The submitted results are analyzed by a machine learning system that detects common errors and provides adaptive feedback to the student. With this system, we are focusing on teaching algorithms rather than specific programming language semantics. The technical evaluation tested with the implementation of Mean and Median algorithm shows that the system can distinguish between error cases with an error rate under 20%. A first survey, with a small group of students, shows that the system helps them detect common errors and arrive at a correct/valid solution. We are in the process of testing the system with a larger group of students for gathering statistically reliable data. KW - Language-independent programming KW - Tutoring system KW - Algorithm learning Y1 - 2018 UR - https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-98572-5_66 SN - 978-3-319-98572-5 U6 - http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98572-5_66 SP - 652 EP - 655 PB - Springer, Cham ER - TY - CHAP A1 - Dellmann, Frank A1 - Harth, Thilo ED - Bastiaens, T. ED - Van Braak, J. ED - Brown, M. ED - et al., T1 - Beyond the buzzwords: A Strategy to Connect Curricula with the Digital World T2 - Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology N2 - Disruption, Machine Learning, Internet of Things, Augmented Reality, Industry 4.0 and Rapid Prototyping are just a selection of the buzzwords that come up in connection with the rapid changes in the professional world and society brought about by digitalisation. As frequently occurs when buzzwords are used, their exact meaning is unknown, or remains unquestioned, but the use of them is nevertheless excessive. In this way, the buzzword ‘digital native’ assumes that an entire generation has a command of digital skills simply because they were born into this world and use digital media naturally. Which skills profiles this generation, and therefore a majority of today’s students, actually command, remains vague however, and is rarely explored systematically. The same is true of the specific formulation of necessary skills profiles in the digital world for higher education graduates. In the debate around higher education institutions, the description of the swift digital transition (with or without buzzwords) is not usually followed by a revision of existing curricula. This article describes strategic considerations for a better fit between the skills demanded of students and the challenges of the digital world. KW - digitalisation KW - skills profiles KW - Skills orientation KW - curriculum development Y1 - 2018 UR - https://learntechlib.org/p/184583/ SP - 2219 EP - 2226 PB - Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Boentert, Annika T1 - Das QM-Jahresgespräch als Kern eines entwicklungsorientierten QM-Systems. Ein Praxisbericht JF - Qualität in der Wissenschaft (qiw) Y1 - 2018 SN - 1860-3041 VL - 2018 IS - 2+3 SP - 69 EP - 74 ER - TY - JOUR A1 - Boentert, Annika A1 - von Lojewski, Ute T1 - Starke Entwicklungsimpulse für die eigene Hochschule JF - DUZ Wissenschaft und Management Y1 - 2018 UR - https://kiosk.duz.de/nl/profiles/6ab48de23d75/editions/405030a5316b690fc947/pages/7282672/widgets/90378377 VL - 2018 IS - 1 SP - 28 EP - 33 ER - TY - CHAP A1 - Harth, Thilo A1 - Panke, Stefanie T1 - Design Thinking in Teacher Education: Preparing Engineering Students for Teaching at Vocational Schools T2 - Association for the Advancement of Computing in Education (Hrsg.), E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2018 Y1 - 2018 SN - 978-1-939797-35-3 SP - 392 EP - 407 PB - Association for the Advancement of Computing in Education (AACE) CY - Chesapeake, VA ER - TY - BOOK A1 - Dornhege, Hermann A1 - Harth, Thilo T1 - Vielfalt an Hochschulen - Eine fotodokumentarische Annäherung an der FH Münster Y1 - 2018 SN - 978-3-947263-03-5 PB - FH Münster CY - Münster ET - 1. Auflage ER - TY - GEN A1 - Welp, M. T1 - 2018-09-05 - Gelebte Prozesskultur - Prozess- und Dokumentenmanagement an der FH Münster - HIS-HE Tagung: Strategische Entwicklung von Hochschulen für Angewandte Wissenschaften - Hannover Y1 - 2018 ER - TY - CHAP A1 - Panke, S. A1 - Harth, T. T1 - Design Thinking for Inclusive Community Design: (How) Does it Work? T2 - Association for the Advancement of Computing in Education (Hrsg.) Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology Y1 - 2018 SP - 284 EP - 296 PB - Advancement of Computing in Education (AACE) CY - Amsterdam, Netherlands ER - TY - GEN A1 - Welp, M. T1 - 2018-05-29 - Mit konsequentem Prozess- und Projektmanagement zum Projekterfolg - HIS Nutzertagung - Potsdam Y1 - 2018 ER - TY - CHAP A1 - Boentert, A. A1 - Harth, T. T1 - "Beratung brauche ich nicht, aber ich möchte da mal was Neues ausprobieren!" Didaktische Beratung von Hochschullehrenden T2 - Nierobisch, K.; Schüßler, I. (Hrsg.), Hochschulberatung. Im Spannungsfeld gesellschaftlicher und bildungspolitischer Entwicklungen Y1 - 2018 SN - 978-3-8340-1848-9 SP - 205 EP - 223 PB - Schneider Verlag Hohengehren CY - Baltmannsweiler ER - TY - GEN A1 - Harth, T. T1 - 2018-03-02, 6. VDI-Qualitätsdialog "Ingenieurausbildung für die Digitale Transformation", Workshop zum Thema: "Kompetenzprofile neu denken". Berlin Y1 - 2018 ER - TY - GEN A1 - Harth, T. T1 - 2018-02-27, Exkursion E-Learing-Netzwerk der FH Münster zur Smart Factory der Hochschule Ostwestfalen-Lippe, Pecha kKucha zum Thema: "Wandel von Kompetenzprofilen in der digitalen Welt". Lemgo Y1 - 2018 ER - TY - CHAP A1 - Harth, T. T1 - Auswirkungen von Digitalisierung auf die Kompetenzorientierung T2 - Brinker, T.; u.a. (Hrsg.), Lehre und Digitalisierung, 5. Forum Hochschullehre und E-Learing-Konferenz Y1 - 2018 SP - 33 EP - 34 CY - Bielefeld ER - TY - GEN A1 - Welp, M. A1 - Boentert, A. T1 - 2018-02-16 - Prozesse gemeinsam gestalten - Kooperative Qualitätsentwicklung an der FH Münster - 4. Internationale Tagung QM und QE im Hochschulbereich - Wien Y1 - 2018 ER - TY - GEN A1 - Harth, T. T1 - 2018-02-05, Europa-Fachtagung für Lehrkräfte in Schwaben, Vortrag zum Thema: "Die EU in der Gegenwart: Leistungen, Probleme, Zielvorstellungen. Manchmal verstehe ich Europa selbst nicht mehr! Wie soll ich dann noch unterrichten?" Y1 - 2018 CY - Augsburg ER - TY - CHAP A1 - Harth, T. T1 - Kommunikationsanlässe für Kompetenzorientierung schaffen T2 - Zimmermann, T.; u.a. (Hrsg.): Weiterbildung an Hochschulen Y1 - 2018 SP - 227 EP - 232 CY - Bern ER - TY - GEN A1 - Harth, T. T1 - 2018-03-13, Pädagogische Hochschule Zürich, Vortrag zum Thema: "Einblick in das Wandelwerk der FH Münster: Was uns vom Zahnarztbesuch unterscheidet" Y1 - 2018 CY - Zürich ER -