@inproceedings{FreySellemannHuebner2007, author = {Frey, A and Sellemann, B and H{\"u}bner, U}, title = {Was zeichnet Innovatoren im Bereich EPA aus?}, series = {Kongress Medizin und Gesellschaft 2007 - Programm-und Abstractband, 17 - 21 September 2007, Augsburg / Wichmann H-E, Nowak D, Zapf A (Hg.)}, booktitle = {Kongress Medizin und Gesellschaft 2007 - Programm-und Abstractband, 17 - 21 September 2007, Augsburg / Wichmann H-E, Nowak D, Zapf A (Hg.)}, pages = {146 -- 147}, year = {2007}, language = {de} } @misc{Schlosser2017, author = {Schlosser, Daniela}, title = {Was w{\"a}re, wenn - Chancen, Grenzen, M{\"o}glichkeiten der Praxisanleitung innerhalb des Pflegeberufegesetz. Vortrag im Rahmen des 1. Praxisanleitertages. Bildung und Beratung, Bethel in Bielefeld}, year = {2017}, language = {de} } @article{vonEiffKlemannPrangenbergetal.2006, author = {von Eiff, Wilfried and Klemann, Ansgar and Prangenberg, Alexander and Niehues, Christopher}, title = {Was will der Patient? Neues Bewertungsmodell zur Entgeltbemessung der "Wahlleistung Unterkunft"}, series = {krankenhaus umschau}, volume = {2006}, journal = {krankenhaus umschau}, number = {9}, issn = {0023-4508}, pages = {772 -- 777}, year = {2006}, language = {de} } @article{OettingRoss2011, author = {Oetting-Roß, C.}, title = {Was ist ein Expertenstandard in der Pflege?}, series = {Forum Ausbildung}, volume = {5}, journal = {Forum Ausbildung}, number = {1}, pages = {2 -- 3}, year = {2011}, language = {de} } @article{SchuenemannBussmann2022, author = {Sch{\"u}nemann, Sebastian and Bußmann, Katharina}, title = {Warum soll ich das Lernen? Lerngr{\"u}nde und Lernwiderst{\"a}nde in der theoretischen Pflegeausbildung}, series = {PADUA}, volume = {17}, journal = {PADUA}, number = {1}, editor = {PADUA,}, doi = {10.1024/1861-6186/a000659}, pages = {1 -- 6}, year = {2022}, abstract = {Lernwiderst{\"a}nde sind Folge von unangemessener Lernanforderungen, die Lehrende an Sch{\"u}ler_innen richten. Vor allem Leistungs{\"u}berpr{\"u}fungen und Leistungsdruck k{\"o}nnen Widerst{\"a}nde beim Lernen hervorrufen. Das kann zu negativen Emotionen wie Frustration und Hilflosigkeit beim Lernen f{\"u}hren. Außerdem erleben die Auszubildenden das Lernen als Zwang. Um diesen Problemen beizukommen ist es wichtig, sich die Relevanz von Lernbegr{\"u}ndungen bewusst zu machen, damit Lernen als etwas positives wahrgenommen wird.}, language = {de} } @techreport{Prescher2017, author = {Prescher, T.}, title = {Walk the Talk: Wege zur achtsamen Organisation. Abschlussbericht zur Begleitforschung des Projektes „Achtsamkeit im Unternehmensalltag"}, publisher = {BoD}, address = {Norderstedt: BoD}, year = {2017}, language = {de} } @incollection{PrescherOechsleinKorda2018, author = {Prescher, T. and Oechslein, K. and Korda, B.}, title = {Vorwort - Personal und F{\"u}hrung f{\"o}rdern - Rahmenbedingungen gestalten}, series = {Das große Handbuch Personal \& F{\"u}hrung in der Schule / T. Prescher, K. Oechslein, B. Korda}, booktitle = {Das große Handbuch Personal \& F{\"u}hrung in der Schule / T. Prescher, K. Oechslein, B. Korda}, publisher = {Carl Link Verlag}, address = {K{\"o}ln}, isbn = {978-3-556-07338-4}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {IX -- XVI}, year = {2018}, language = {de} } @misc{ThiesKnecht2020, author = {Thies, Christina and Knecht, Christiane}, title = {Vorstellungen zur h{\"a}uslichen Pflegesituation von Familien mit einem Angeh{\"o}rigen mit Sch{\"a}delhirntrauma (SHT) vor der Entlassung. 11. DGP Hochschultag, Deutsche Gesellschaft f{\"u}r Pflegewissenschaft e.V., 13.11.2020 (digital)}, year = {2020}, language = {de} } @article{WintersteinPrescher2021, author = {Winterstein, Ingo and Prescher, Thomas}, title = {Vorbilder in der Ausbildung zum Notfallsanit{\"a}ter: Eine Fragebogenstudie}, series = {Elsevier Emergency}, journal = {Elsevier Emergency}, pages = {38 -- 45}, year = {2021}, language = {de} } @book{PrescherSchaefferWinterstein2020, author = {Prescher, T. and Sch{\"a}ffer, J. and Winterstein, I.}, title = {Vorbild und Professionalisierung in der Ausbildung zum Notfallsanit{\"a}ter: P{\"a}dagogische Haltung, Wirkfaktor Beziehung und Lehr-Lernprozess im pr{\"a}klinischen T{\"a}tigkeitssystem}, publisher = {Books on Dmeand}, address = {Norderstedt}, isbn = {9783751917421}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {344}, year = {2020}, language = {de} } @inproceedings{Sellemann2014, author = {Sellemann, B}, title = {Voraussetzungen f{\"u}r den Routineeinsatz pflegerischer Klassifikationssysteme in der Versorgung. GMDS 2014.}, series = {59. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft f{\"u}r Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie e.V. (GMDS). G{\"o}ttingen, 07.-10.09.2014.}, booktitle = {59. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft f{\"u}r Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie e.V. (GMDS). G{\"o}ttingen, 07.-10.09.2014.}, publisher = {German Medical Science GMS Publishing House}, address = {D{\"u}sseldorf}, doi = {10.3205/14gmds255}, pages = {DocAbstr. 51}, year = {2014}, language = {de} } @misc{Prescher2012, author = {Prescher, Thomas}, title = {Von „Bildung durch Wissenschaft" zu einer „Entwicklung mit Wissenschaft". Vortrag auf dem fakultativen Pr{\"a}senzwochenende der Abteilung Human Ressource des Distance and Independent Studies Center, 04. Mai 2012}, year = {2012}, language = {de} } @article{Ostermann2014, author = {Ostermann, R.}, title = {Von Mythen und Wahrheiten der IT-gest{\"u}tzten Pflegedokumentation}, series = {Pflegezeitschrift}, volume = {67}, journal = {Pflegezeitschrift}, number = {4}, issn = {0945 - 112}, pages = {236 -- 238}, year = {2014}, language = {de} } @misc{AsbachBeckmannBudronietal.2012, author = {Asbach, Heike and Beckmann, Lea and Budroni, Helmut and Chikhrazde, N. and Dorin, L. and Galatsch, M. and Gießen-Scheidel, M. and Große Schlarmann, J. and Heine, J. and Hoffmann, L. and Knecht, C. and Kocks, A. and Oetting-Roß, C.}, title = {Von der Wiege bis zur Bahre. 3. DGP-Hochschultag Innovationspotential der Pflege, Deutsche Gesellschaft f{\"u}r Pflegewissenschaft e.V., Philosophische-Theologische Hochschule Vallendar, 07. Dezember 2012, (Symposium).}, year = {2012}, language = {de} } @incollection{Kreutzer2009, author = {Kreutzer, Susanne}, title = {Von der Berufung zum Beruf. Arbeit in der station{\"a}ren Krankenpflege}, series = {Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland (Hg.): Hauptsache Arbeit. Wandel der Arbeitswelt nach 1945}, booktitle = {Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland (Hg.): Hauptsache Arbeit. Wandel der Arbeitswelt nach 1945}, address = {Bielefeld}, pages = {72 -- 79}, year = {2009}, language = {de} } @article{Kreutzer2012, author = {Kreutzer, Susanne}, title = {Von der Berufung zum Beruf. Alltagsgeschichte der Pflege nach 1945}, series = {Pflegezeitschrift}, volume = {64}, journal = {Pflegezeitschrift}, number = {7}, pages = {436 -- 438}, year = {2012}, language = {de} } @incollection{ArnoldPrescher2016, author = {Arnold, R. and Prescher, T.}, title = {Von der Beratung zur systemischen Ver{\"a}nderungsbegleitung: systemisch-dialogorientierte Beratung f{\"u}r ein transformatives Lernen}, series = {Handbuch P{\"a}dagogische Beratung {\"u}ber die Lebensspanne / W. Gieseke, D. Nittel (Hg.)}, booktitle = {Handbuch P{\"a}dagogische Beratung {\"u}ber die Lebensspanne / W. Gieseke, D. Nittel (Hg.)}, publisher = {Beltz Juventa}, address = {Weinheim}, isbn = {978-3-7799-3128-7}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {83 -- 91}, year = {2016}, language = {de} } @incollection{BeckerCroissantLaengle2011, author = {Becker, D and Croissant, D and L{\"a}ngle, G}, title = {Von der ,,K{\"o}niglichen Irrenanstalt" zur Spezialstation f{\"u}r Depression: 200 Jahre Behandlung von affektiven St{\"o}rungen in einer psychiatrischen Klinik}, series = {Deutsche Gesellschaft f{\"u}r Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde(Hrsg.). DGPPN Kongress 2011: Wissenschaftliches Programm/Abstracts (CD-ROM)}, booktitle = {Deutsche Gesellschaft f{\"u}r Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde(Hrsg.). DGPPN Kongress 2011: Wissenschaftliches Programm/Abstracts (CD-ROM)}, address = {Berlin}, year = {2011}, language = {de} } @article{OettingRoss2012, author = {Oetting-Roß, C.}, title = {Vom wertvollen Umgang mit Lob und Anerkennung.}, series = {Forum Ausbildung}, volume = {6}, journal = {Forum Ausbildung}, number = {1}, pages = {14 -- 16}, year = {2012}, language = {de} } @article{SellemannWintonOstermann2019, author = {Sellemann, Bj{\"o}rn and Winton, Diana and Ostermann, R{\"u}diger}, title = {Vom Standard- zum IT-Bett}, series = {Heilberufe}, volume = {71}, journal = {Heilberufe}, number = {2}, issn = {0017-9604}, doi = {10.1007/s00058-019-0004-5}, pages = {23 -- 25}, year = {2019}, language = {de} } @article{Knecht2021, author = {Knecht, Christiane}, title = {Vom Schattendasein zur Bew{\"a}ltigungsarbeit}, series = {Clic Schweizerischer Fachverband M{\"u}tter- und V{\"a}terberatung}, volume = {3}, journal = {Clic Schweizerischer Fachverband M{\"u}tter- und V{\"a}terberatung}, pages = {21 -- 23}, year = {2021}, language = {de} } @article{HemkendreisNienaber2016, author = {Hemkendreis, B. and Nienaber, A.}, title = {Vom Schatten ins Licht - eine kritische Betrachtung von Zwangsmaßnahmen in der psychiatrischen Versorgung}, series = {BtPrax}, volume = {25}, journal = {BtPrax}, number = {1}, pages = {18 -- 21}, year = {2016}, language = {de} } @inproceedings{Niehues2014, author = {Niehues, Christopher}, title = {Vom Rettungsassistenten zum Notfallsanit{\"a}ter : Abgrenzungs- und Haftungsprobleme}, series = {Poster pr{\"a}sentiert auf „DINK 2014", M{\"a}rz 2014, Wiesbaden (ausgezeichnet mit dem 3. Posterpreis)}, booktitle = {Poster pr{\"a}sentiert auf „DINK 2014", M{\"a}rz 2014, Wiesbaden (ausgezeichnet mit dem 3. Posterpreis)}, year = {2014}, language = {de} } @misc{Knecht2004, author = {Knecht, Christiane}, title = {Vom Modell zur Wirklichkeit - Ethikforum im Bergmannsheil. 1. Ethik Tag, Kliniken der Stadt K{\"o}ln, 24.09.2004.}, year = {2004}, language = {de} } @book{Kreutzer2005, author = {Kreutzer, Susanne}, title = {Vom ,,Liebesdienst" zum modernen Frauenberuf. Die Reform der Krankenpflege nach 1945}, address = {Frankfurt a. M./New York}, isbn = {3-593-37741-1}, year = {2005}, language = {de} } @article{NitscheBusseKernebecketal.2022, author = {Nitsche, Julia and Busse, Theresa Sophie and Kernebeck, Sven and Ehlers, Jan P.}, title = {Virtual Classrooms and Their Challenge of Interaction—An Evaluation of Chat Activities and Logs in an Online Course about Digital Medicine with Heterogeneous Participants}, series = {International Journal of Environmental Research and Public Health}, volume = {19}, journal = {International Journal of Environmental Research and Public Health}, issn = {1661-7827}, doi = {10.25974/fhms-17308}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:836-opus-173083}, pages = {10184}, year = {2022}, abstract = {Learning digital competencies can be successful if the information is also tried out immediately using interactive elements. However, interactive teaching poses a particular challenge, especially in large group formats. Various strategies are used to promote interaction, but there is little known about the results. This article shows different strategies and evaluates their influence on the interaction rate in a large group course over two terms that teaches digital medicine. Log files and participation in surveys as well as participation in chat were quantitatively evaluated. In addition, the chat messages themselves were evaluated qualitatively. For the evaluation, relation to the total number of participants was particularly relevant in order to be able to determine an interaction rate in the individual course sessions. A maximum average interaction rate of 90.97\% could be determined over the entire term while the participants wrote an average of 3.96 comments during a session in the chat. In summary, this research could show that interactive elements should be well planned and used at regular intervals in order to reap the benefits.}, language = {de} } @article{BusseKernebeckNefetal.2021, author = {Busse, Theresa Sophie and Kernebeck, Sven and Nef, Larissa and Rebacz, Patrick and Kickbusch, Ilona and Ehlers, Jan Peter}, title = {Views on Using Social Robots in Professional Caregiving: Content Analysis of a Scenario Method Workshop (Preprint)}, series = {J Med Internet Res}, volume = {23}, journal = {J Med Internet Res}, number = {11}, doi = {10.25974/fhms-17307}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:836-opus-173072}, year = {2021}, abstract = {BACKGROUND Interest in digital technologies in the health care sector is growing and can be a way to reduce the burden on professional caregivers while helping people to become more independent. Social robots are regarded as a special form of technology that can be usefully applied in professional caregiving with the potential to focus on interpersonal contact. While implementation is progressing slowly, a debate on the concepts and applications of social robots in future care is necessary. OBJECTIVE In addition to existing studies with a focus on societal attitudes toward social robots, there is a need to understand the views of professional caregivers and patients. This study used desired future scenarios to collate the perspectives of experts and analyze the significance for developing the place of social robots in care. METHODS In February 2020, an expert workshop was held with 88 participants (health professionals and educators; [PhD] students of medicine, health care, professional care, and technology; patient advocates; software developers; government representatives; and research fellows) from Austria, Germany, and Switzerland. Using the scenario methodology, the possibilities of analog professional care (Analog Care), fully robotic professional care (Robotic Care), teams of robots and professional caregivers (Deep Care), and professional caregivers supported by robots (Smart Care) were discussed. The scenarios were used as a stimulus for the development of ideas about future professional caregiving. The discussion was evaluated using qualitative content analysis. RESULTS The majority of the experts were in favor of care in which people are supported by technology (Deep Care) and developed similar scenarios with a focus on dignity-centeredness. The discussions then focused on the steps necessary for its implementation, highlighting a strong need for the development of eHealth competence in society, a change in the training of professional caregivers, and cross-sectoral concepts. The experts also saw user acceptance as crucial to the use of robotics. This involves the acceptance of both professional caregivers and care recipients. CONCLUSIONS The literature review and subsequent workshop revealed how decision-making about the value of social robots depends on personal characteristics related to experience and values. There is therefore a strong need to recognize individual perspectives of care before social robots become an integrated part of care in the future.}, language = {de} } @incollection{Nienaber2017, author = {Nienaber, Andr{\´e}}, title = {Versorgungskonzepte und technische Assistenz}, series = {Gestaltung des Sozial- und Gesundheitswesens im Zeitalter von Digitalisierung und technischer Assistenz / T. Hagemann (Hrsg.)}, booktitle = {Gestaltung des Sozial- und Gesundheitswesens im Zeitalter von Digitalisierung und technischer Assistenz / T. Hagemann (Hrsg.)}, publisher = {Nomos Verlagsgesellschaft}, address = {Baden-Baden}, isbn = {978-3-8452-7943-5}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {173 -- 185}, year = {2017}, language = {de} } @incollection{Sellemann2019, author = {Sellemann, Bj{\"o}rn}, title = {Versorgungskontinuit{\"a}t mithilfe digitaler, intelligenter Therapieunterst{\"u}tzung}, series = {Die Digitale Transformation der Pflege}, booktitle = {Die Digitale Transformation der Pflege}, editor = {Elmer, Arno and Matusiewicz, David}, publisher = {Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-95466-404-7}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {77 -- 80}, year = {2019}, language = {de} } @inproceedings{SchulzLoehrNienaber2014, author = {Schulz, M. and L{\"o}hr, M. and Nienaber, A.}, title = {Versorgungsforschung in der station{\"a}ren psychiatrischen Krankenhausbehandlung in Deutschland anhand des VIPP-Projektes (Poster)}, series = {Schwellen, Grenzen und {\"U}berg{\"a}nge - 11. Dreil{\"a}nderkongress Pflege in der Psychiatrie in Bern / S. Hahn, A. Heged{\"u}s, U. Finklenburg, I. Needham, H. Stefan, M. Schulz, S. Schoppmann (Hrsg.)}, booktitle = {Schwellen, Grenzen und {\"U}berg{\"a}nge - 11. Dreil{\"a}nderkongress Pflege in der Psychiatrie in Bern / S. Hahn, A. Heged{\"u}s, U. Finklenburg, I. Needham, H. Stefan, M. Schulz, S. Schoppmann (Hrsg.)}, publisher = {Verlag Berner Fachhochschule}, address = {Bern}, isbn = {978-3-033-04686-3}, pages = {334 -- 336}, year = {2014}, language = {de} } @book{Kostorz1998, author = {Kostorz, Peter}, title = {Versicherungsfremde Leistungen in der Gesetzlichen Krankenversicherung. Eine sozialpolitische Analyse unter besonderer Ber{\"u}cksichtigung der historischen Entwicklung des Leistungskatalogs der GKV}, volume = {V/2311}, edition = {1. Aufl}, publisher = {Peter Lang}, address = {Frankfurt am Main}, isbn = {3-631-33508-3}, pages = {254 S}, year = {1998}, language = {de} } @article{Sellemann2010, author = {Sellemann, B}, title = {Vernetzung: Ja, Integrierte Versorgung: Naja … - Ergebnisse des IT-Reports Gesundheitswesen der Fachhochschule Osnabr{\"u}ck}, series = {KU Special IT im Krankenhaus}, journal = {KU Special IT im Krankenhaus}, number = {April 2010}, pages = {8 -- 9}, year = {2010}, language = {de} } @article{Kostorz2022, author = {Kostorz, Peter}, title = {Verletzung der Ausbildungspflicht in der praktischen Pflegeausbildung - rechtliche Konsequenzen f{\"u}r ausbildende Praxiseinrichtungen}, series = {GesundheitsRecht}, journal = {GesundheitsRecht}, number = {4}, issn = {1610-1197}, pages = {212 -- 218}, year = {2022}, language = {de} } @misc{Denker2005, type = {Master Thesis}, author = {Denker, Yvonne}, title = {Vergleich von Schulungsmethoden zur Einweisung in neue Medizinprodukte}, publisher = {FH M{\"u}nster}, doi = {10.25974/fhms-55}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:836-opus-555}, school = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, year = {2005}, abstract = {Diese Arbeit besch{\"a}ftigt sich mit dem Vergleich unterschiedlicher Schulungsmethoden zur Einweisung in neue Medizinprodukte. Hintergrund dieser Arbeit ist die zunehmende Technisierung im Gesundheitswesen, und die daraus resultierenden gesteigerten Anforderungen an das Pflegepersonal. Unterschiedliche Studien aus England, Amerika und Australien zeigen einen {\"u}bereinstimmenden Trend der behandlungsbedingten Gesundheitsst{\"o}rungen. Laut dieser Studien werden 60 Prozent der Zwischenf{\"a}lle in der Medizin durch die fehlerhafte Bedienung medizinisch- technischer Ger{\"a}te verursacht. Hieraus ergibt sich ein Riskmanagement, dass sich vor allem mit der Frage der Qualifikation und Schulung der Anwender auseinander setzen muss. Diese Arbeit befasst sich mit der Fragestellung, ob es einen messbaren Unterschied in der Effektivit{\"a}t, Effizienz und Zufriedenheit von Schulungsmethoden gibt. Ziel ist es, bestehende Unterschiede deutlich zu machen und Wertigkeiten festzulegen. Zur Erhebung der Daten wurde eine experimentelle Untersuchung mit einer anschließenden Befragung einer Stichprobe durchgef{\"u}hrt. Untersucht wurden die vier Schulungsmethoden: Einweisung durch den Medizinproduktberater, Einweisung durch die Nutzung einer Lernsoftware (E-Learning), Einweisung durch das Lesen der Gebrauchsanweisung und keine Einweisung. Die gewonnenen Daten wurden anhand eines zuvor festgelegten Bewertungsschema ausgewertet und statistisch aufbereitet. Das Bewertungsschema orientiert sich an der DIN EN ISO 9241-11:1998. Hier wird Gebrauchstauglichkeit durch die Kriterien Effektivit{\"a}t, Effizienz und Zufriedenheit operationalisiert. Besonders im Bereich der Effektivit{\"a}t konnte ein signifikantes Ergebnis nachgewiesen werden. Die Einweisung durch den Medizinproduktberater erzielte sowohl im Test, als auch in der Befragung die besten Ergebnisse. Trotz der kleinen Stichprobe kann mit dieser Arbeit auf die Notwendigkeit zur Anwenderschulung geschlossen werden.}, subject = {Deutschland / Medizinproduktegesetz}, language = {de} } @article{SellemannHuebner2009, author = {Sellemann, B and H{\"u}bner, U}, title = {Verbreitung von Pflegeinformationssystemen in Deutschland und {\"O}sterreich}, series = {Die Schwester Der Pfleger}, volume = {48}, journal = {Die Schwester Der Pfleger}, number = {11}, issn = {0340-5303}, pages = {1117 -- -}, year = {2009}, language = {de} } @incollection{SellemannFlemmingHuebner2010, author = {Sellemann, Bj{\"o}rn and Flemming, Daniel and H{\"u}bner, Ursula}, title = {Verbreitung von Informationssystemen in der Pflege}, series = {Pflegedokumentation mit IT Systemen - eine Symbiose von Wissenschaft, Technik und Praxis / Hrsg. Karen G{\"u}ttler, Manuela Schoska, Stefan G{\"o}rres}, booktitle = {Pflegedokumentation mit IT Systemen - eine Symbiose von Wissenschaft, Technik und Praxis / Hrsg. Karen G{\"u}ttler, Manuela Schoska, Stefan G{\"o}rres}, publisher = {Huber}, address = {Bern}, isbn = {978-3-456-84800-6}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {71 -- 86}, year = {2010}, language = {de} } @article{Ostermann2009, author = {Ostermann, R.}, title = {Verbrauchsmengenanalysen f{\"u}r die pflegerische Verordnung mit Hilfe statistischer Kennzahlen}, series = {Swiss Medical Informatics}, volume = {66}, journal = {Swiss Medical Informatics}, pages = {21 -- 25}, year = {2009}, language = {de} } @article{StumpfParketnySchuenemann2024, author = {Stumpf-Parketny, Tanja and Sch{\"u}nemann, Sebastian}, title = {Verbindliche Lernbegleitung f{\"u}r nachhaltiges Lernen}, series = {PADUA}, volume = {19}, journal = {PADUA}, number = {3}, doi = {10.1024/1861-6186/a000806}, pages = {152 -- 156}, year = {2024}, abstract = {Freiwilligkeit hat im Kontext von Lernbegleitung eine hohe Relevanz. Als ein wesentliches Merkmal gilt es, dieses bei der Gestaltung und Reflexion zu ber{\"u}cksichtigen und genau zu beleuchten (P{\"a}tzold \& Ulm, 2015). Die Evaluationsergebnisse des Praxisprojektes ILKA zeigen, dass Teilnehmende einer verpflichtenden Lernbegleitung zustimmen, wenn die Nachhaltigkeit und Effekte des Angebotes als positiv eingesch{\"a}tzt werden.}, language = {de} } @article{SchlosserKostorz2014, author = {Schlosser, Daniela and Kostorz, Peter}, title = {Verbindlich im Ton, hart in der Sache. Eine gute Klassenf{\"u}hrung ist Voraussetzung f{\"u}r guten Unterricht.}, series = {Pflegezeitschrift}, journal = {Pflegezeitschrift}, number = {12}, issn = {0945-1129}, pages = {746 -- 750}, year = {2014}, language = {de} } @inproceedings{BusseKernebeckMeyeretal.2020, author = {Busse, Theresa Sophie and Kernebeck, Sven and Meyer, Dorothee and Dreier, Larissa and Goletz, Grazyna and Zenz, Daniel and Ehlers, Jan Peter and Wager, Julia and Zernikow, Boris}, title = {Verbesserung der Gesundheitsversorgung in der p{\"a}diatrischen Palliativversorgung durch Digitalisierung im partizipativen Entwicklungs- und Forschungsprojekt ELSA-PP zur Entwicklung eines elektronischen sektoren{\"u}bergreifenden Aktensystems}, series = {19. Deutscher Kongress f{\"u}r Versorgungsforschung, 30.09. - 01.10.2020, digital}, booktitle = {19. Deutscher Kongress f{\"u}r Versorgungsforschung, 30.09. - 01.10.2020, digital}, doi = {10.3205/20dkvf435}, year = {2020}, language = {de} } @inproceedings{KernebeckBusseMeyeretal.2020, author = {Kernebeck, Sven and Busse, Theresa Sophie and Meyer, Dorothee and Dreier, Larissa and Wager, Julia and Zernikow, Boris and Ehlers, Jen Peter}, title = {User-Centered Design und User Co-Design aus Perspektive der Versorgungsforschung - Methodische Herausforderungen bei der Evaluation von Nutzer*innenbed{\"u}rfnissen an eine Elektronische Patient*innenakte in der station{\"a}ren p{\"a}diartrischen Palliativversorgung}, series = {19. Deutscher Kongress f{\"u}r Versorgungsforschung, 30.09. - 01.10.2020, digital}, booktitle = {19. Deutscher Kongress f{\"u}r Versorgungsforschung, 30.09. - 01.10.2020, digital}, doi = {10.3205/20dkvf351}, year = {2020}, language = {de} } @article{KornBoettcherBusseetal.2022, author = {Korn, Sandra and B{\"o}ttcher, Maximilian David and Busse, Theresa Sophie and Kernebeck, Sven and Breucha, Michael and Ehlers, Jan and Kahlert, Christoph and Weitz, J{\"u}rgen and Bork, Ulrich}, title = {Use and Perception of Digital Health Technologies by Surgical Patients in Germany in the Pre-COVID-19 Era: Survey Study}, series = {JMIR Formative Research}, volume = {6}, journal = {JMIR Formative Research}, doi = {10.25974/fhms-17304}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:836-opus-173046}, pages = {e33985}, year = {2022}, abstract = {This survey study investigates surgical patients' use and perception of digital health technologies in Germany in the pre-COVID-19 era. The objective of this study was to relate surgical patients' characteristics to the use and perception of several digital health technologies. In this single-center, cross-sectional survey study in the outpatient department of a university hospital in Germany, 406 patients completed a questionnaire with the following three domains: general information and use of the internet, smartphones, and general digital health aspects. Analyses were stratified by age group and highest education level achieved. We found significant age-based differences in most of the evaluated aspects. Younger patients were more open to using new technologies in private and medical settings but had more security concerns. Although searching for information on illnesses on the web was common, the overall acceptance of and trust in web-based consultations were rather low, with <50\% of patients in each age group reporting acceptance and trust. More people with academic qualifications than without academic qualifications searched for information on the web before visiting physicians (73/121, 60.3\% and 100/240, 41.7\%, respectively). Patients with academic degrees were also more engaged in health-related information and communication technology use. These results support the need for eHealth literacy, health literacy, and available digital devices and internet access to support the active, meaningful use of information and communication technologies in health care. Uncertainties and a lack of knowledge exist, especially regarding telemedicine and the use of medical and health apps. This is especially pronounced among older patients and patients with a low education status.}, language = {de} } @article{NiehuesBarbe2012, author = {Niehues, Christopher and Barbe, Werner}, title = {Unzureichende Ber{\"u}cksichtigung der Notfallversorgung im DRG-System}, series = {Das Krankenhaus}, volume = {2012}, journal = {Das Krankenhaus}, number = {5}, issn = {0340-3602}, pages = {470 -- 474}, year = {2012}, language = {de} } @misc{BickBoettgeNothoferetal.2023, author = {Bick, Maike and B{\"o}ttge, Natascha and Nothofer, Florian and Baune, Stefan and Ehlert, Kim and G{\"u}nnigmann, Sophia and Ingenpaß, Kristin and Koll, Jennifer and Peerenboom, Aneke and Rademacher, Joel and Schwering, Pia and Knecht, Christiane and Sorber, Michaela}, title = {Unvorbereitet, vorbereitet. Perspektiven und Erwartungen von Auszubildenden und Studierenden an den Berufseinstieg in der Pflege. Ein Scoping Review. 14. DGP Hochschultag, Deutsche Gesellschaft f{\"u}r Pflegewissenschaft e.V., Universit{\"a}t K{\"o}ln, 17.11.2023.}, year = {2023}, language = {de} } @article{FliegerAlpermann2012, author = {Flieger, Franziska and Alpermann, Anke}, title = {Untersuchung der Verst{\"a}ndlichkeit der deutschen {\"U}bersetzung des Fragebogens SWAL-Qol (Swallowing Quality of Life)}, series = {Dysphagie Forum}, volume = {2}, journal = {Dysphagie Forum}, number = {1}, pages = {2 -- 15}, year = {2012}, language = {de} } @article{SchlosserRebmann2020, author = {Schlosser, Daniela and Rebmann, Marius}, title = {Unterrichtsst{\"o}rungen. Eine Frage der Lehre?!}, series = {PADUA}, volume = {2/15}, journal = {PADUA}, number = {2/2020}, issn = {1861-6186}, pages = {67 -- 73}, year = {2020}, language = {de} } @article{Kostorz2015, author = {Kostorz, Peter}, title = {Unterrichtsst{\"o}rungen. Arten und Ursachen - Pr{\"a}vention und Intervention - M{\"o}glichkeiten der Sanktionierung}, series = {PADUA}, journal = {PADUA}, issn = {1861-6186}, pages = {69 -- 75}, year = {2015}, language = {de} } @article{Kuckeland2017, author = {Kuckeland, H.}, title = {Unterrichtsst{\"o}rungen wahrnehmen, einsch{\"a}tzen und verstehen}, series = {Unterricht Pflege, 22. Jg.}, journal = {Unterricht Pflege, 22. Jg.}, number = {6}, pages = {16 -- 20}, year = {2017}, language = {de} } @book{DrudeZielkeNadkarni2008, author = {Drude, Carsten and Zielke-Nadkarni, Andrea}, title = {Unterrichtsmethoden in der Pflegeausbildung}, edition = {1. Aufl}, publisher = {Elsevier / Urban \& Fischer}, address = {M{\"u}nchen Jena}, isbn = {978-3-437-28220-1}, pages = {166 S}, year = {2008}, language = {de} } @article{KostorzKernebeck2015, author = {Kostorz, Peter and Kernebeck, Sven}, title = {Unterrichtsentwurf: Demographie und Pflege}, series = {Unterricht Pflege}, journal = {Unterricht Pflege}, number = {1}, issn = {1615-1046}, pages = {8 -- 15}, year = {2015}, language = {de} }