@article{EtzoldKrueger2021, author = {Etzold, Daniel and Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Development of Communication Competence in Pre-Service Vocational Education Teacher Training}, series = {Higher Education Studies}, volume = {11}, journal = {Higher Education Studies}, number = {4}, issn = {1925-4741}, doi = {10.25974/fhms-16414}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:836-opus-164146}, pages = {31 -- 39}, year = {2021}, abstract = {This paper presents a seminar concept for the development of communication competence in pre-service vocational education teachers with the aid of video annotations, feedback, and peer microteaching. The seminar is offered within a teacher training program for students taking a master's degree (MEd) in vocational education at the FH M{\"u}nster University of Applied Sciences, Germany, and has been conducted three times. The advantages of the seminar concept are manifold. On the one hand, we create a learning environment in which students individually prepare and conduct five peer microteaching lessons in a row and receive prompt and constructive peer feedback on every performance. On the other hand, the quality of feedback improves so that our students are professional feedback providers by the end of the seminar. The provision of teacher feedback alone does not help our students become successful feedback providers. Nor, given the resources available at the university, is it a realistic alternative in terms of time constraints. In addition, due to recordings, the students gain a better insight into their teaching skills since their lessons can be observed and approached from an outside perspective.}, language = {en} } @techreport{AranzabalBaumannGaballanesetal.2022, author = {Aranzabal, Oier and Baumann, Birgit and Gaballanes, Imanol and Kristiansen, Rolf Aslaksrud and Kr{\"u}ger, Marc and Schrader, Len and Stallmeier, Nils and Wiedemann, Lisa and Zatika, Enekoitz}, title = {Umsetzung von problembasiertem Lernen in der beruflichen Bildung. Handbuch f{\"u}r Lehrende von Lehrenden}, publisher = {FH M{\"u}nster}, address = {M{\"u}nster}, doi = {10.25974/fhms-14976}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:836-opus-149769}, pages = {64}, year = {2022}, abstract = {Das vorliegende Handbuch ist im Rahmen des EU-Projektes "Energyducation" (F{\"o}rderkennzeichen KA2 2018-1-ES01-KA202-050327) entstanden und von Berufsp{\"a}dagogen, {\"u}berwiegend praktizierenden Berufsschullehrerinnen und -lehrern, aus Deutschland (Institut f{\"u}r Berufliche Lehrerbildung an der FH M{\"u}nster), den Niederlanden (Alfa-college in Groningen), Norwegen (NTI-MMM AS in Oslo) und Spanien (CIFP USURBIL LHII in Usurbil) verfasst worden. Vorlage war eine englische Fassung die umfangreich {\"u}berarbeitet und im Hinblick auf die im deutschen Sprachraum vorherrschenden Begrifflichkeiten und Konzepte hin gesch{\"a}rft wurde. Es dokumentiert die mit dem projektbasierten Lernen gesammelten Erfahrungen aus der Sicht von Praktikern. Die Besonderheit ist, dass die Erfahrungen untereinander abgeglichen wurden und damit l{\"a}nder{\"u}bergreifende Erkenntnisse zusammengef{\"u}hrt wurden. Das vorliegende Handbuch versteht sich dabei nicht als wissenschaftliches Werk, greift aber Erkenntnisse aus der Lehreraus- und -fortbildung auf und stellt diese vor dem Hintergrund der gesammelten Erfahrungen dar.}, language = {de} }