@article{KruegerStrobl2016, author = {Kr{\"u}ger, M. and Strobl, H.}, title = {Evaluationsbericht f{\"u}r die online Gesundheitsf{\"o}rderungsmaßnahme DO-IT-YOURHEALTH! eat, move, think. In Schrift der Hochschule f{\"u}r Angewandte Wissenschaften Coburg}, year = {2016}, language = {de} } @article{Krueger2003, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Gesamtevaluationsbericht „Notebook-Seminar" f{\"u}r das WS 2002/03 und das SS 2003. Hannover: Forschungszentrum L3S, Leibniz Univiversit{\"a}t Hannover.}, year = {2003}, language = {de} } @article{AlemanyLuisaKrueger2006, author = {Alemany, Zapater and Luisa, A. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Ergebnisse der Befragung zu infrastrukturellen Bed{\"u}rfnissen im Bereich Multimediatechnik an der Leibniz Universit{\"a}t Hannover: HELCA - Hannover eLearning Campus (Technische Informationsbibliothek u. Universit{\"a}tsbibliothek, Hrsg.). Hannover: Leibniz Universit{\"a}t Hannover, Institut f{\"u}r Kommunikationstechnik.}, year = {2006}, language = {de} } @article{Krueger2010, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Das Lernszenario VideoLern: Selbstgesteuertes und kooperatives Lernen mit Vorlesungsaufzeichnungen. Eine Design-Based-Research Studie. Dissertation an der Universit{\"a}t der Bundeswehr M{\"u}nchen, Fakult{\"a}t f{\"u}r P{\"a}dagogik.}, year = {2010}, language = {de} } @article{MertensFriedlandKrueger2006, author = {Mertens, R. and Friedland, G. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {To See or Not To See: Layout Constraints, the Split-Attention Problem and their Implications for the Design of Web Lecture Interfaces: e-learn World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, \& Higher Education.}, year = {2006}, language = {en} } @incollection{KeuneFehnKruegeretal.2017, author = {Keune, M. and Fehn, H.-G. and Kr{\"u}ger, M. and Seyffehrt, P. and Driesel-Lange, K.}, title = {Kooperative Lehramtsausbildung in gewerblich-technischen F{\"a}chern am Beispiel des Studienstandortes M{\"u}nster}, series = {M. Becker, C. Dittmann, J. Gillen, S. Hiestand \& R. Meyer (Hrsg.): Einheit und Differenz in den gewerblich-technischen Wissenschaften. Berufsp{\"a}dagogik, Fachdidaktiken und Fachwissenschaften}, booktitle = {M. Becker, C. Dittmann, J. Gillen, S. Hiestand \& R. Meyer (Hrsg.): Einheit und Differenz in den gewerblich-technischen Wissenschaften. Berufsp{\"a}dagogik, Fachdidaktiken und Fachwissenschaften}, address = {Berlin}, pages = {416 -- 430}, year = {2017}, language = {de} } @incollection{TjettmersGrueterKruegeretal.2014, author = {Tjettmers, S. and Gr{\"u}ter, M. and Kr{\"u}ger, M. and Steffen, R. and Dr{\"a}ger, S. and Rhein, R. and Bott, O.}, title = {Professionalisierung der Beratung zum Einsatz digitaler Medien in der Lehre: Das Weiterbildungskonzept „Hochschuldidaktische Beratung"}, series = {Zawacki-Richter, D. Kergel, N. Kleinefeld, P. Muckel, J. St{\"o}ter \& K. Brinkmann (Hrsg.): Teaching Trends 2014. Offen f{\"u}r neue Wege: Digitale Medien in der Hochschule}, booktitle = {Zawacki-Richter, D. Kergel, N. Kleinefeld, P. Muckel, J. St{\"o}ter \& K. Brinkmann (Hrsg.): Teaching Trends 2014. Offen f{\"u}r neue Wege: Digitale Medien in der Hochschule}, publisher = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster}, pages = {249 -- 263}, year = {2014}, language = {de} } @incollection{PhanTanKrueger2009, author = {Phan Tan, T. T. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Hochschul{\"u}bergreifende Weiterbildung zum E-Learning in Niedersachsen}, series = {N. Apostolopoulos, U. Mußmann, K. Rebensburg \& F. Wulschke (Hrsg.): Grundfragen Multimedialen Lehrens und Lernens. Bildungsimpulse und Bildungsnetzwerke. Tagungsband GML² 2009}, booktitle = {N. Apostolopoulos, U. Mußmann, K. Rebensburg \& F. Wulschke (Hrsg.): Grundfragen Multimedialen Lehrens und Lernens. Bildungsimpulse und Bildungsnetzwerke. Tagungsband GML² 2009}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag der TU Berlin (Tagungsband GML² 2009)}, address = {Berlin}, pages = {69 -- 80}, year = {2009}, language = {de} } @incollection{KruegerWeiner2007, author = {Kr{\"u}ger, M. and Weiner, A.}, title = {Web 2.0 in formellen Lernprozessen}, series = {N. Huebner \& A. Schuetze (Hrsg.): Aus- und Weiterbildung in Hochtechnologiefeldern. Fachkraeftesichtung in Neuen Technologien. Dokumentation zum Kongress vom 29.-30.11.2007 in Berlin}, booktitle = {N. Huebner \& A. Schuetze (Hrsg.): Aus- und Weiterbildung in Hochtechnologiefeldern. Fachkraeftesichtung in Neuen Technologien. Dokumentation zum Kongress vom 29.-30.11.2007 in Berlin}, address = {Berlin}, pages = {92 -- 94}, year = {2007}, language = {mul} } @incollection{ArslanerKaterKrueger2009, author = {Arslaner, A. and Kater, C. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Flowcasts - das Komplettpaket zur Vorlesungsaufzeichnung}, series = {A. Schwill \& N. Apostolopoulos (Hrsg.): Lernen im digitalen Zeitalter. DeLFI 2009 - die 7. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft f{\"u}r Informatik e.V., 14. - 17. September 2009 an der Freien}, booktitle = {A. Schwill \& N. Apostolopoulos (Hrsg.): Lernen im digitalen Zeitalter. DeLFI 2009 - die 7. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft f{\"u}r Informatik e.V., 14. - 17. September 2009 an der Freien}, publisher = {Ges. f{\"u}r Informatik (Dokumentation der Pre-Conference zur DeLFI2009).}, address = {Bonn}, isbn = {978-3-8325-2273-5}, pages = {207 -- 208}, year = {2009}, language = {de} } @incollection{Krueger2009, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Kooperatives Lernen mit Vorlesungsaufzeichnungen anhand von drei Beispielen}, series = {A. Schwill \& N. Apostolopoulos (Hrsg.): Lernen im digitalen Zeitalter. DeLFI 2009 - die 7. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft f{\"u}r Informatik e.V., 14. - 17. September 2009 an der Frei}, booktitle = {A. Schwill \& N. Apostolopoulos (Hrsg.): Lernen im digitalen Zeitalter. DeLFI 2009 - die 7. E-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft f{\"u}r Informatik e.V., 14. - 17. September 2009 an der Frei}, publisher = {Ges. f{\"u}r Informatik (Dokumentation der Pre-Conference zur DeLFI2009).}, address = {Bonn}, pages = {171 -- 180}, year = {2009}, language = {de} } @incollection{Krueger2010, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Kommentar aus der Perspektive eLearning: Was kann eLearning f{\"u}r das Lehren, Lernen und Pr{\"u}fen beitragen?}, series = {Terbuyken, G. (Hrsg.): Modulen lehren, lernen und pr{\"u}fen. Herausforderungen an die Hochschuldidaktik. Loccumer Protokolle 78/09}, booktitle = {Terbuyken, G. (Hrsg.): Modulen lehren, lernen und pr{\"u}fen. Herausforderungen an die Hochschuldidaktik. Loccumer Protokolle 78/09}, address = {Rehburg-Loccum}, year = {2010}, language = {de} } @article{FrohweinKorzekwaKrueger2014, author = {Frohwein, S. and Korzekwa, A. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Didaktische Projektbegleitung als produktiver Beratungsansatz f{\"u}r die Entwicklung von Weiterbildungsangeboten}, series = {Hochschule und Weiterbildung}, volume = {2}, journal = {Hochschule und Weiterbildung}, pages = {24 -- 28}, year = {2014}, language = {de} } @article{BeckmannKrueger2014, author = {Beckmann, M. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Professionell beraten: Ergebnisse einer Expertenbefragung zu erforderlichen Kompetenzen von Beratenden in der Hochschuldidaktik. Ver{\"o}ffentlicht als technischen Bericht in der Technische Informationsbibliothek u. Universit{\"a}tsbibliothek, Hannover}, year = {2014}, language = {de} } @article{KruegerKoeslingKrekeler2013, author = {Kr{\"u}ger, M. and K{\"o}sling, A. and Krekeler, A.}, title = {M{\"o}gliche Entwicklungswege f{\"u}r ein MOOC-Angebot: Machbarkeitsstudie f{\"u}r die Servicestelle „Offene Hochschule Niedersachsen" Ver{\"o}ffentlicht als technischen Bericht in der Technische Informationsbibliothek u. Universit{\"a}tsbibliothek, Hannover}, year = {2013}, language = {de} } @incollection{KruseTanKoeslingetal.2011, author = {Kruse, C. and Tan, T. and Koesling, P. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Strategies of LMS Implementation at German Universities}, series = {Babo, R., \& Azevedo, A. (Eds.): Higher Education Institutions and Learning Management Systems: Adoption and Standardization}, booktitle = {Babo, R., \& Azevedo, A. (Eds.): Higher Education Institutions and Learning Management Systems: Adoption and Standardization}, pages = {315 -- 334}, year = {2011}, language = {en} } @incollection{KruegerDiercksOBrien2011, author = {Kr{\"u}ger, M. and Diercks-O´Brien, G.}, title = {Cooperative and Self-Directed Learning with the Learning Scenario VideoLearn. Engineering Education using Lecture Recordings}, series = {Hambach, S., Martens, A., Urban, B. (Eds.): eLearning Baltics 2011, Proceedings of the 4th International eLBa Science Conference in Rostock, Germany, May 26-27}, booktitle = {Hambach, S., Martens, A., Urban, B. (Eds.): eLearning Baltics 2011, Proceedings of the 4th International eLBa Science Conference in Rostock, Germany, May 26-27}, publisher = {Fraunhofer Verlag}, year = {2011}, language = {en} } @book{Schmees2013, author = {Schmees, M.}, title = {E-Assessments in der Hochschullehre. Einf{\"u}hrung, Positionen \& Einsatzbeispiele}, editor = {Kr{\"u}ger, M.}, edition = {Reihe Psychologie \&}, publisher = {Peter Lang}, address = {Frankfurt a. M}, year = {2013}, language = {de} } @book{Krueger2011, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Selbstgesteuertes und kooperatives Lernen mit Vorlesungsaufzeichnungen. Das Lernszenario VideoLern - Eine Design-Based-Research-Studie}, publisher = {Verlag Werner H{\"u}lsbusch}, address = {Boizenburg}, year = {2011}, language = {de} } @incollection{HaerkeKruegerBreitneretal.2007, author = {H{\"a}rke, S. and Kr{\"u}ger, M. and Breitner, M. H. and Jobmann, K.}, title = {Gesch{\"a}ftsmodelle f{\"u}r Multimediar{\"a}ume in Hochschulen}, series = {M. H Breitner, B. Bruns \& F. Lehner (Hrsg.): Neue Trends im E-Learning. Aspekte der Betriebswirtschaftslehre und Informatik (Springer-11775 /Dig. Serial] )}, booktitle = {M. H Breitner, B. Bruns \& F. Lehner (Hrsg.): Neue Trends im E-Learning. Aspekte der Betriebswirtschaftslehre und Informatik (Springer-11775 /Dig. Serial] )}, publisher = {Physica-Verlag Heidelberg}, address = {Heidelberg}, year = {2007}, language = {de} } @article{Krueger2010, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Selbstgesteuertes und kooperatives Lernen mit eLectures: Ein Widerspruch? Erfahrungsbericht bei e-teaching.org im Rahmen des Themenspecials E-Lectures}, year = {2010}, language = {de} } @book{BeckerCoenningKaiseretal.2017, author = {Becker, Matthias and Coenning, Wolfgang and Kaiser, Franz and Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Lehrkr{\"a}fte f{\"u}r berufliche Schulen innovieren. 12 Forderungen aus dem Innovationsnetzwerk Lehramt an Beruflichen Schulen}, publisher = {Stifterverband f{\"u}r die Deutsche Wissenschaft e.V.}, year = {2017}, language = {de} } @article{Krueger2016, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Wer - im Coburger Weg - was von wem wann mit wem wo, wie, womit und wozu lernen soll?}, series = {In Hochschule Coburg: Gute Aussichten. Zwischenbilanz zum Projekt „Der Coburger Weg"}, journal = {In Hochschule Coburg: Gute Aussichten. Zwischenbilanz zum Projekt „Der Coburger Weg"}, pages = {48 -- 57}, year = {2016}, language = {de} } @incollection{ZornAuwaerterKruegeretal.2011, author = {Zorn, I. and Auw{\"a}rter, A. and Kr{\"u}ger, M. and Seehagen-Marx, H.}, title = {Educasting. Wie Podcasts in Bildungskontexten Anwendung finden}, series = {S. Schaffert \& E. Ebner (Hrsg.): Lehrbuch f{\"u}r Lernen und Lehren mit Technologien (L3T)}, booktitle = {S. Schaffert \& E. Ebner (Hrsg.): Lehrbuch f{\"u}r Lernen und Lehren mit Technologien (L3T)}, year = {2011}, language = {mul} } @book{Holdt2007, author = {Holdt, U.}, title = {Neue Medien in Vorlesungen, Seminaren \& Projekten an der Leibniz Universit{\"a}t Hannover: Tagungsband zur e-Teaching- und e-Science-Tagung 2007. Reihe P{\"a}dagogik.}, editor = {Kr{\"u}ger, M.}, publisher = {Shaker Verlag}, address = {Aachen}, year = {2007}, language = {de} } @book{OPUS4-9029, title = {Lehren und Forschen mit Neuen Medien an der Leibniz Universit{\"a}t Hannover: Tagungsband zur E-Teaching- und E-Science-Tagung 2006.}, editor = {Herbold, I. and Holdt, U. von and Kr{\"u}ger, M. and Phan Tan, T.-T.}, publisher = {Shaker Verlag}, address = {Aachen}, isbn = {978-3-8322-6214-3}, pages = {158}, year = {2007}, language = {de} } @incollection{HeinrichKrueger2004, author = {Heinrich, A. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {The Interactive Learning Lab: A Complex and Flexible but Easy to Use Multimedia Environment" International Conference on Education and Information Systems: Technologies and Applications, Orlando, Florida, July 21.-25.}, year = {2004}, language = {en} } @incollection{KruegerJobmannKyamakyaetal.2003, author = {Kr{\"u}ger, M. and Jobmann, K. and Kyamakya, K. and Garcia, J.-E.}, title = {mLearning with the Notebook-Seminar. International Conference on Engineering Education, July 21-25, Valencia, Spain}, year = {2003}, language = {en} } @incollection{KruegerJobmannGarcia2003, author = {Kr{\"u}ger, M. and Jobmann, K. and Garcia, J.-E.}, title = {The Integrated Networks Lecture. International Conference on Engineering Education, July 21-25, Valencia, Spain}, year = {2003}, language = {en} } @article{KorzekwaKrueger2014, author = {Korzekwa, A. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Erstellung eines Blended-Learnings-Konzepts f{\"u}r einen OHD-Vorbereitungs- und Orientierungskurs im Fach Mathematik. In Handreichung im Rahmen des Bund-L{\"a}nder-Wettbewerbs „Aufstieg durch Bildung: Offene Hochschulen"}, year = {2014}, language = {de} } @incollection{Krueger2007, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Selbstgesteuertes und kooperatives Lernen mit Vortragsaufzeichnungen im Lernarrangement VideoLern}, series = {M. Kr{\"u}ger \& U. von Holdt (Hrsg.): Neue Medien in Vorlesungen, Seminaren \& Projekten an der Leibniz Universit{\"a}t Hannover. Tagungsband zur e-Teaching- und e-Science-Tagung 2007 (Reihe P{\"a}dagogik}, booktitle = {M. Kr{\"u}ger \& U. von Holdt (Hrsg.): Neue Medien in Vorlesungen, Seminaren \& Projekten an der Leibniz Universit{\"a}t Hannover. Tagungsband zur e-Teaching- und e-Science-Tagung 2007 (Reihe P{\"a}dagogik}, publisher = {Shaker Verlag}, address = {Aachen}, pages = {121 -- 131}, year = {2007}, language = {de} } @incollection{Krueger2007, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Vortragsaufzeichnungen in Hochtechnologieberufen: Darstellungsformen, Aktionsformen und Lernszenarien}, series = {A. Bruhne, I. Herbold, A. Weiner \& C. Wichmann (Hrsg.): Aus- und Weiterbildung in Hochtechnologieberufen. Tagungsband des nieders{\"a}chsischen Ausbildungsnetzwerks mstbildung 2007. Berichte aus der Mikro}, booktitle = {A. Bruhne, I. Herbold, A. Weiner \& C. Wichmann (Hrsg.): Aus- und Weiterbildung in Hochtechnologieberufen. Tagungsband des nieders{\"a}chsischen Ausbildungsnetzwerks mstbildung 2007. Berichte aus der Mikro}, publisher = {Shaker Verlag}, address = {Aachen}, pages = {70 -- 86}, year = {2007}, language = {de} } @incollection{KruegerJobmann2007, author = {Kr{\"u}ger, M. and Jobmann, K.}, title = {Erfahrungsbericht zum Lehren und Lernen mit Vortragsaufzeichnungen (eLectures)}, series = {I. Herbold, U. von Holdt, M. Kr{\"u}ger \& T.-T. Phan Tan (Hrsg.): Lehren und Forschen mit Neuen Medien an der Leibniz-Universit{\"a}t Hannover. Tagungsband zur E-Teaching- und E-Science-Tagung 2006}, booktitle = {I. Herbold, U. von Holdt, M. Kr{\"u}ger \& T.-T. Phan Tan (Hrsg.): Lehren und Forschen mit Neuen Medien an der Leibniz-Universit{\"a}t Hannover. Tagungsband zur E-Teaching- und E-Science-Tagung 2006}, publisher = {Shaker Verlag}, address = {Aachen}, pages = {57 -- 73}, year = {2007}, language = {de} } @incollection{KruegerKlieHeinrichetal.2005, author = {Kr{\"u}ger, M. and Klie, T. and Heinrich, A. and Jobmann, K.}, title = {Interdisziplin{\"a}rer Erfahrungsbericht zum Lehren und Lernen mit dLectures}, series = {M. H. Breitner \& G. Hoppe (Hrsg.): E-Learning. Einsatzkonzepte und Gesch{\"a}ftsmodelle. Springer-11774 /Dig. Serial]}, booktitle = {M. H. Breitner \& G. Hoppe (Hrsg.): E-Learning. Einsatzkonzepte und Gesch{\"a}ftsmodelle. Springer-11774 /Dig. Serial]}, publisher = {Physica Verlag}, address = {Heidelberg}, year = {2005}, language = {de} } @incollection{Krueger2005, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Vortragsaufzeichnungen - Ein Querschnitt {\"u}ber die p{\"a}dagogischen Forschungsergebnisse}, series = {U. Lucke, K. N{\"o}ting, D. Tavangarian (Hrsg.): Workshop Proceedings. DeLFI 2005 und GMW05.}, booktitle = {U. Lucke, K. N{\"o}ting, D. Tavangarian (Hrsg.): Workshop Proceedings. DeLFI 2005 und GMW05.}, publisher = {Logos Verlag}, address = {Rostock}, pages = {31 -- 36}, year = {2005}, language = {de} } @incollection{KruegerHeinrichJobmann2004, author = {Kr{\"u}ger, M. and Heinrich, A. and Jobmann, K.}, title = {Das iL2 - ein leicht zu bedienender Multimediaraum f{\"u}r eLearning}, series = {J. von Knop, W. Haverkamp \& E. Jessen (Hrsg.): E-Science und GRID, Ad-hoc-Netze und Medienintegration. 18. DFN-Arbeitstagung {\"u}ber Kommunikationsnetze in D{\"u}sseldorf (GI-EditionProceedings)}, booktitle = {J. von Knop, W. Haverkamp \& E. Jessen (Hrsg.): E-Science und GRID, Ad-hoc-Netze und Medienintegration. 18. DFN-Arbeitstagung {\"u}ber Kommunikationsnetze in D{\"u}sseldorf (GI-EditionProceedings)}, publisher = {K{\"o}llen Druck + Verlag}, address = {Bonn}, isbn = {3-88579-384-9}, pages = {181 -- 203}, year = {2004}, language = {de} } @incollection{KruegerJobmannKyamakya2003, author = {Kr{\"u}ger, M. and Jobmann, K. and Kyamakya, K.}, title = {M-Learning im Notebook-Seminar}, series = {M. Kerres \& B. Voß (Hrsg.): Digitaler Campus. Vom Medienprojekt zum nachhaltigen Medieneinsatz in der Hochschule (Medien in der Wissenschaft)}, booktitle = {M. Kerres \& B. Voß (Hrsg.): Digitaler Campus. Vom Medienprojekt zum nachhaltigen Medieneinsatz in der Hochschule (Medien in der Wissenschaft)}, publisher = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster}, pages = {315 -- 325}, year = {2003}, language = {de} } @incollection{KruegerFeldmannJobmannetal.2003, author = {Kr{\"u}ger, M. and Feldmann, S. and Jobmann, K. and Kyamakya, K.}, title = {Erfahrungsbericht Notebook-Seminar}, series = {J. von Knop, W. Haverkamp \& E. Jessen (Hrsg.): Security, E-Learning, E-Services. 17. DFN-Arbeitstagung {\"u}ber Kommunikationsnetze, D{\"u}sseldorf (GI-EditionProceedings)}, booktitle = {J. von Knop, W. Haverkamp \& E. Jessen (Hrsg.): Security, E-Learning, E-Services. 17. DFN-Arbeitstagung {\"u}ber Kommunikationsnetze, D{\"u}sseldorf (GI-EditionProceedings)}, publisher = {K{\"o}llen Druck + Verlag}, address = {Bonn}, pages = {505 -- 516}, year = {2003}, language = {mul} } @article{Krueger2005, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {P{\"a}dagogische Betrachtungen zu Vortragsaufzeichnungen (eLectures). i-com}, series = {Zeitschrift f{\"u}r interaktive und kooperative Medien}, journal = {Zeitschrift f{\"u}r interaktive und kooperative Medien}, number = {3}, pages = {56 -- 60}, year = {2005}, language = {de} } @incollection{ZornSeehagenMarxAuwaerteretal.2013, author = {Zorn, I. and Seehagen-Marx, H. and Auw{\"a}rter, A. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Educasting. Wie Podcasts in Bildungskontexten Anwendung finden}, series = {S. Schaffert. \& M. Ebner (Hrsg.): Lehrbuch f{\"u}r Lernen und Lehren mit Technologien (L3T)(2. Auflg.)}, booktitle = {S. Schaffert. \& M. Ebner (Hrsg.): Lehrbuch f{\"u}r Lernen und Lehren mit Technologien (L3T)(2. Auflg.)}, edition = {2. Auflage}, year = {2013}, language = {mul} } @incollection{SchmeesKruegerSchaper2013, author = {Schmees, M. and Kr{\"u}ger, M. and Schaper, E.}, title = {E-Assessments an Hochschulen: Ein vielschichtiges Thema}, series = {M. Kr{\"u}ger \& M. Schmees (Hrsg.): E-Assessments in der Hochschullehre. Einf{\"u}hrung, Positionen \& Einsatzbeispiele. Reihe Psychologie \& Gesellschaft}, booktitle = {M. Kr{\"u}ger \& M. Schmees (Hrsg.): E-Assessments in der Hochschullehre. Einf{\"u}hrung, Positionen \& Einsatzbeispiele. Reihe Psychologie \& Gesellschaft}, publisher = {Peter Lang}, address = {Frankfurt a. M}, year = {2013}, language = {de} } @incollection{KruegerSteffenVohle2012, author = {Kr{\"u}ger, M. and Steffen, R. and Vohle, F.}, title = {Videos in der Lehre durch Annotationen reflektieren und aktiv diskutieren}, series = {G. Csanyi, F. Reichl \& A. Steiner (Hrsg.): Digitale Medien - Werkzeuge f{\"u}r exzellente Forschung und Lehre}, booktitle = {G. Csanyi, F. Reichl \& A. Steiner (Hrsg.): Digitale Medien - Werkzeuge f{\"u}r exzellente Forschung und Lehre}, publisher = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster}, year = {2012}, language = {de} } @incollection{KruegerRolfs2012, author = {Kr{\"u}ger, M. and Rolfs, R.}, title = {Didaktisch-technischer Dialog {\"u}ber eLectures: Entwickler, Didaktiker und Lehrende erarbeiten gemeinsam didaktisch-technische Innovationen}, series = {O. Vornberger (Hrsg.): Teaching Trends. Neue Konzepte des Technologie-Einsatzes in der Hochschule. Osnabr{\"u}cker Beitr{\"a}ge zum medienbasierten Lernen. Electronic Publishing Osnabr{\"u}ck (epos), Band 3}, booktitle = {O. Vornberger (Hrsg.): Teaching Trends. Neue Konzepte des Technologie-Einsatzes in der Hochschule. Osnabr{\"u}cker Beitr{\"a}ge zum medienbasierten Lernen. Electronic Publishing Osnabr{\"u}ck (epos), Band 3}, address = {Osnabr{\"u}ck}, year = {2012}, language = {de} } @incollection{KruegerSteffen2012, author = {Kr{\"u}ger, M. and Steffen, R.}, title = {Ans{\"a}tze zur Online-Videoannotationen in der Hochschullehre}, series = {O. Vornberger (Hrsg.): Teaching Trends. Neue Konzepte des Technologie-Einsatzes in der Hochschule. Osnabr{\"u}cker Beitr{\"a}ge zum medienbasierten Lernen. Electronic Publishing Osnabr{\"u}ck (epos), Band 3}, booktitle = {O. Vornberger (Hrsg.): Teaching Trends. Neue Konzepte des Technologie-Einsatzes in der Hochschule. Osnabr{\"u}cker Beitr{\"a}ge zum medienbasierten Lernen. Electronic Publishing Osnabr{\"u}ck (epos), Band 3}, address = {Osnabr{\"u}ck}, year = {2012}, language = {de} } @article{Krueger2011, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Vom Status-quo zur „Lehre von Morgen": Welche Perspektiven f{\"u}r eLearning sieht die Leibniz Universit{\"a}t Hannover? Beitrag zum Online-Magazin „Ludwigsburger Beitr{\"a}ge zur Medienp{\"a}dagogik„}, number = {14.}, year = {2011}, language = {de} } @incollection{RustKrueger2011, author = {Rust, I. and Kr{\"u}ger, M.}, title = {Der Mehrwert von Vorlesungsaufzeichnungen als Erg{\"a}nzungsangebot zur Pr{\"a}senzlehre}, series = {K{\"o}hler, T., Neumann, J. (Hrsg.): Wissensgemeinschaften. Digitale Medien - {\"O}ffnung und Offenheit in Forschung und Lehre}, booktitle = {K{\"o}hler, T., Neumann, J. (Hrsg.): Wissensgemeinschaften. Digitale Medien - {\"O}ffnung und Offenheit in Forschung und Lehre}, publisher = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster}, year = {2011}, language = {de} } @incollection{Krueger2013, author = {Kr{\"u}ger, M.}, title = {Hinwendung zu einer professionalisierten didaktischen Beratung. Begr{\"u}ndung, Erkenntnisstand und Einsatzbeispiel}, series = {M. Kr{\"u}ger \& M. Schmees (Hrsg.): E-Assessments in der Hochschullehre. Einf{\"u}hrung, Positionen \& Einsatzbeispiele. Reihe Psychologie \& Gesellschaft}, booktitle = {M. Kr{\"u}ger \& M. Schmees (Hrsg.): E-Assessments in der Hochschullehre. Einf{\"u}hrung, Positionen \& Einsatzbeispiele. Reihe Psychologie \& Gesellschaft}, publisher = {Peter Lang}, address = {Frankfurt a. M}, year = {2013}, language = {de} } @incollection{Krueger2019, author = {Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Vorschl{\"a}ge zur Attraktivit{\"a}ts- und Qualit{\"a}tssteigerung aus dem Innovationsnetzwerk zum Studium der Berufsschullehrer*innen}, series = {Bildung beruflicher Lehrkr{\"a}fte. Wege in die p{\"a}dagogische K{\"o}nigsklasse}, booktitle = {Bildung beruflicher Lehrkr{\"a}fte. Wege in die p{\"a}dagogische K{\"o}nigsklasse}, editor = {Kalisch, Claudia}, publisher = {wbv}, address = {M{\"u}nster}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {194 -- 205}, year = {2019}, language = {de} } @article{BehrKochKrueger2019, author = {Behr, Micha and Koch, Stephanie and Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Lehrerkooperation = Mehrarbeit!? Chancen und Empfehlungen f{\"u}r gut gemachte Teamarbeit in gewerblich-technischen Schulen}, series = {BAG-Report}, journal = {BAG-Report}, issn = {1869-7410}, pages = {41 -- 49}, year = {2019}, language = {de} } @article{Krueger2019, author = {Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Design Thinking f{\"u}r berufsbildende Schulen? Ann{\"a}hrung an einen Innovationsansatz {\"u}ber dessen Erprobung in der Lehrerbildung}, series = {Journal of Technical Education (JOTED)}, journal = {Journal of Technical Education (JOTED)}, editor = {Zinn, Bernd and Tenberg, Ralf and Pittich, Daniel}, issn = {2198-0306}, pages = {147 -- 162}, year = {2019}, abstract = {Design Thinking ist ein Innovationsansatz, mit dem konkrete Probleme gel{\"o}st sowie neue Produkte entwickelt werden. Dessen stete Verbreitung in Organisationen wirft die Frage auf, inwieweit dieser Ansatz auch eine Bedeutung f{\"u}r berufsbildende Schulen hat. Es wird dargelegt, dass eine zunehmende Auseinandersetzung mit Design Thinking in Bildungskontexten festzustellen ist, wobei dieser z. B. als n{\"u}tzlich zur Curriculums- sowie zur Schulentwicklung erachtet wird. Um die Bedeutung von Design Thinking f{\"u}r berufsbildende Schulen zu bewerten, haben Lehramtsstudierende Aufgabenstellungen aus der beruflichen Bildung mit Design Thinking bearbeitet. Die Arbeit kommt zu dem Schluss, dass Design Thinking auch f{\"u}r die berufsbildenden Schulen von Interesse ist und weiterf{\"u}hrende Arbeiten empfehlenswert sind.}, language = {de} } @article{Krueger2019, author = {Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Design Thinking for German Vocational Schools? Discovering of an Innovative Approach by Testing in Teacher Education}, series = {Open Education Studies}, journal = {Open Education Studies}, editor = {Panke, Stefanie}, doi = {10.1515/edu-2019-0015}, pages = {209 -- 2019}, year = {2019}, abstract = {Design Thinking is an innovative approach that solves concrete problems and develops new products. Its constant spreading in industry, business, and non-profit organizations raises the question to which extent this approach may be of importance for German vocational schools. There is an increasing debate among scientists about design thinking in educational contexts, in which different authors regard it as useful for curriculum and school development as well as for coping with everyday school life. To assess the importance of design thinking for German vocational schools, pre-service teachers have tackled vocational school issues with design thinking. The paper concludes that design thinking is indeed of interest to vocational schools and that further work is recommended}, language = {de} } @techreport{AranzabalBaumannGaballanesetal.2022, author = {Aranzabal, Oier and Baumann, Birgit and Gaballanes, Imanol and Kristiansen, Rolf Aslaksrud and Kr{\"u}ger, Marc and Schrader, Len and Stallmeier, Nils and Wiedemann, Lisa and Zatika, Enekoitz}, title = {Umsetzung von problembasiertem Lernen in der beruflichen Bildung. Handbuch f{\"u}r Lehrende von Lehrenden}, publisher = {FH M{\"u}nster}, address = {M{\"u}nster}, doi = {10.25974/fhms-14976}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:836-opus-149769}, pages = {64}, year = {2022}, abstract = {Das vorliegende Handbuch ist im Rahmen des EU-Projektes "Energyducation" (F{\"o}rderkennzeichen KA2 2018-1-ES01-KA202-050327) entstanden und von Berufsp{\"a}dagogen, {\"u}berwiegend praktizierenden Berufsschullehrerinnen und -lehrern, aus Deutschland (Institut f{\"u}r Berufliche Lehrerbildung an der FH M{\"u}nster), den Niederlanden (Alfa-college in Groningen), Norwegen (NTI-MMM AS in Oslo) und Spanien (CIFP USURBIL LHII in Usurbil) verfasst worden. Vorlage war eine englische Fassung die umfangreich {\"u}berarbeitet und im Hinblick auf die im deutschen Sprachraum vorherrschenden Begrifflichkeiten und Konzepte hin gesch{\"a}rft wurde. Es dokumentiert die mit dem projektbasierten Lernen gesammelten Erfahrungen aus der Sicht von Praktikern. Die Besonderheit ist, dass die Erfahrungen untereinander abgeglichen wurden und damit l{\"a}nder{\"u}bergreifende Erkenntnisse zusammengef{\"u}hrt wurden. Das vorliegende Handbuch versteht sich dabei nicht als wissenschaftliches Werk, greift aber Erkenntnisse aus der Lehreraus- und -fortbildung auf und stellt diese vor dem Hintergrund der gesammelten Erfahrungen dar.}, language = {de} } @incollection{KruegerKastrupCejasetal.2022, author = {Kr{\"u}ger, Marc and Kastrup, Julia and Cejas, Maria Victoria and Koch, Stephanie}, title = {Gestaltung kollaborativer Lehr-/Lernprozesse mit digitalen Flipcharts - Handlungsempfehlungen f{\"u}r Lehrende}, series = {Digitalisierungsbezogene Kompetenzen f{\"o}rdern: Herausforderungen, Ans{\"a}tze und Entwicklungsfelder im Kontext von Schule und Hochschule. Hrsg. Ulrike Sch{\"u}tte, Nicoletta B{\"u}rger, Melanie Fabel-Lamla, Peter Frei, Katrin Hauenschild, J{\"u}rgen Menthe, Barbara Schmidt-Thieme, Christof Wecker}, booktitle = {Digitalisierungsbezogene Kompetenzen f{\"o}rdern: Herausforderungen, Ans{\"a}tze und Entwicklungsfelder im Kontext von Schule und Hochschule. Hrsg. Ulrike Sch{\"u}tte, Nicoletta B{\"u}rger, Melanie Fabel-Lamla, Peter Frei, Katrin Hauenschild, J{\"u}rgen Menthe, Barbara Schmidt-Thieme, Christof Wecker}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Hildesheim}, address = {Hildesheim}, doi = {10.18442/hibsu-s-2}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {168 -- 174}, year = {2022}, language = {de} } @incollection{Krueger2022, author = {Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Exploration technikdidaktischer Beitr{\"a}ge f{\"u}r die digitale Transformation in den Gesundheits- und Pflegeberufen}, series = {Lehrerprofessionalit{\"a}t in der Pflegedidaktik - aktuelle und zuk{\"u}nftige Herausforderngen. Hrsg. Heidi Kuckeland, Ulla Walter, Andrea Zielke-Nadkarni}, booktitle = {Lehrerprofessionalit{\"a}t in der Pflegedidaktik - aktuelle und zuk{\"u}nftige Herausforderngen. Hrsg. Heidi Kuckeland, Ulla Walter, Andrea Zielke-Nadkarni}, publisher = {Prodos}, address = {Brake}, isbn = {978-3-934750-86-9}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {253 -- 264}, year = {2022}, language = {de} } @article{KruegerStallmeierWoestenetal.2022, author = {Kr{\"u}ger, Marc and Stallmeier, Nils and W{\"o}sten, Holger and Sch{\"a}fer, Florian}, title = {Smart Energy Mangagement (SEM): Approach, relevance, and online learning modules}, series = {lernen \& lehren}, volume = {36}, journal = {lernen \& lehren}, number = {144}, pages = {160 -- 165}, year = {2022}, language = {en} } @article{EtzoldKrueger2021, author = {Etzold, Daniel and Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Development of Communication Competence in Pre-Service Vocational Education Teacher Training}, series = {Higher Education Studies}, volume = {11}, journal = {Higher Education Studies}, number = {4}, issn = {1925-4741}, doi = {10.25974/fhms-16414}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:836-opus-164146}, pages = {31 -- 39}, year = {2021}, abstract = {This paper presents a seminar concept for the development of communication competence in pre-service vocational education teachers with the aid of video annotations, feedback, and peer microteaching. The seminar is offered within a teacher training program for students taking a master's degree (MEd) in vocational education at the FH M{\"u}nster University of Applied Sciences, Germany, and has been conducted three times. The advantages of the seminar concept are manifold. On the one hand, we create a learning environment in which students individually prepare and conduct five peer microteaching lessons in a row and receive prompt and constructive peer feedback on every performance. On the other hand, the quality of feedback improves so that our students are professional feedback providers by the end of the seminar. The provision of teacher feedback alone does not help our students become successful feedback providers. Nor, given the resources available at the university, is it a realistic alternative in terms of time constraints. In addition, due to recordings, the students gain a better insight into their teaching skills since their lessons can be observed and approached from an outside perspective.}, language = {en} } @article{Krueger2020, author = {Kr{\"u}ger, Marc}, title = {Nachhaltigkeitskompetenz f{\"u}r Ingenieure in der Kommunikationstechnik?!}, series = {IfKom Journal}, journal = {IfKom Journal}, issn = {2700-340X}, pages = {4 -- 6}, year = {2020}, language = {de} } @incollection{KruegerKastrupCejasSainzetal.2023, author = {Kr{\"u}ger, Marc and Kastrup, Julia and Cejas Sainz, Mar{\´i}a Victoria and Koch, Stephanie}, title = {K{\"o}nnen "Digitale Flipcharts" kollaborative Lehr- /Lernprozesse unterst{\"u}tzen? Wie Design-Based Research-Studien {\"u}ber einen vergleichenden Ansatz diese Frage in der beruflichen Lehrerbildung beantworten}, series = {Wissenschaft trifft Praxis - Designbasierte Forschung in der beruflichen Bildung. Hrsg. H.-Hugo Kremer, Hubert Ertl, Peter F.E. Sloane}, booktitle = {Wissenschaft trifft Praxis - Designbasierte Forschung in der beruflichen Bildung. Hrsg. H.-Hugo Kremer, Hubert Ertl, Peter F.E. Sloane}, publisher = {Barbara Budrich}, address = {Bonn}, isbn = {978-3-96208-365-6}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {67 -- 84}, year = {2023}, abstract = {Eine neue Generation von Interactive Whiteboards (IWB) ist wesentlich kleiner und preiswerter. Diese wird aufgrund ihrer mit papierbasierten Flipcharts vergleichbaren Gr{\"o}ße als Digitale Flipcharts (DFC) bezeichnet. Als Resultat dieser Innovation wird angenommen, dass sich durch die Bereitstellung von mehreren DFC in einem Klassen- bzw. Seminarverband kollaborative Lernprozesse besser als mit IWB realisieren lassen. Ob diese Annahme best{\"a}tigt werden kann und welche Handlungsempfehlungen sich f{\"u}r den Einsatz der DFC ableiten lassen, wird am Institut f{\"u}r Berufliche Lehrerbildung an der FH M{\"u}nster untersucht. Die Forschungs- und Entwicklungsanliegen, die forschungsmethodischen Entscheidungen sowie Erkenntnisse aus mehreren Design-Based-Research-Studien werden hierf{\"u}r im vorliegenden Beitrag dargelegt.}, language = {de} } @article{KruegerCejasSainz2022, author = {Kr{\"u}ger, Marc and Cejas Sainz, Maria Victoria}, title = {?'Design Thinking para las escuelas de formaci{\´o}n profesional? Descubriendo un enfoque innovador mediante su prueba en la formaci{\´o}n del profesorado}, series = {EDUCARE ET COMUNICARE Revista De investigaci{\´o}n De La Facultad De Humanidades}, volume = {10}, journal = {EDUCARE ET COMUNICARE Revista De investigaci{\´o}n De La Facultad De Humanidades}, number = {1}, doi = {https://doi.org/10.35383/educare.v10i1.709}, pages = {20 -- 27}, year = {2022}, language = {es} }