@incollection{SonnenscheinSchulzeLilienthal2023, author = {Sonnenschein, Ines and Schulze, Katrin and Lilienthal, Jonas}, title = {St{\"a}rkung der Gesundheit Studierender durch eine ko-konstruktive Weiterentwicklung der Lehre}, series = {Gesundheitsf{\"o}rderung im Studium. Hrsg. Mathias Bonse-Rohmann, Heiko Burchert, Katrin Schulze, Britta Wulfhorst}, booktitle = {Gesundheitsf{\"o}rderung im Studium. Hrsg. Mathias Bonse-Rohmann, Heiko Burchert, Katrin Schulze, Britta Wulfhorst}, editor = {Bonse-Rohmann, Mathias and Burchert, Heiko and Schulze, Katrin and Wulfhorst, Britta}, publisher = {wbv}, address = {Bielefeld}, isbn = {978-3-8252-6024-8}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {268 -- 289}, year = {2023}, language = {de} } @incollection{KoenenTiemannSonnenschein2019, author = {Koenen, Jenna and Tiemann, R{\"u}diger and Sonnenschein, Ines}, title = {Wissenschaftliches Denken von Lehramtskandidaten-Explorative Studie im Fach Chemie}, series = {Fachdidaktische Forschung in der Lehrerbildung. Hrsg. E. Christophel, M. Hemmer, F. Korneck, T. Leuders, P. Labudde}, booktitle = {Fachdidaktische Forschung in der Lehrerbildung. Hrsg. E. Christophel, M. Hemmer, F. Korneck, T. Leuders, P. Labudde}, publisher = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster}, isbn = {978-3-8309-3971-9}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {215 -- 255}, year = {2019}, language = {de} } @incollection{Boentert2021, author = {Boentert, Annika}, title = {Linking Strategy and Action. How an Academic Scorecard can Support the Internationalisation of Higher Education Institutions}, series = {The Internationalisation of Higher Education - Perspectives from the THEA Ukraine Project and Beyond / Ed. Petra Pistor}, booktitle = {The Internationalisation of Higher Education - Perspectives from the THEA Ukraine Project and Beyond / Ed. Petra Pistor}, publisher = {FH M{\"u}nster}, address = {M{\"u}nster}, isbn = {978-3-947263-29-5}, doi = {https://doi.org/10.25974/fhms-13985}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {64 -- 75}, year = {2021}, abstract = {The article explains how an "Academic Scorecard" may help to build a bridge between operational and strategic management. First, we will have a closer look at the problem of the "strategic gap", before the basic concept of the Balanced Scorehand is explained. Then, the Academic Scorecard will be introduced and applied to the sphere of internationalisation. We illustrate how a scorecard can be developed and end with some recommendations.}, language = {en} } @incollection{Boentert2021, author = {Boentert, Annika}, title = {Das CORE-Modell: In vier Schritten zu einem hochschulweiten Qualit{\"a}tsmanagement-System}, series = {Jahrbuch Angewandte Hochschulbildung 2019}, booktitle = {Jahrbuch Angewandte Hochschulbildung 2019}, editor = {Cai, Jingmin and Lackner, Hendrik and Wang, Qidong}, publisher = {Springer}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-658-32943-3}, doi = {https://doi.org/10.1007/978-3-658-32944-0_11}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {183 -- 197}, year = {2021}, abstract = {Die Einf{\"u}hrung eines hochschulweiten Qualit{\"a}tsmanagement-Systems ist ein ambitioniertes Unterfangen. Mit dem CORE-Modell wird ein Ansatz vorgestellt, der sowohl die Konzeption eines neuen QM-Systems als auch die Verfeinerung bereits etablierter Systeme unterst{\"u}tzen kann. Das Modell unterscheidet vier Handlungsmodule (Clarify Goals, Optimize Processes, Reflect Outcome, Encourage Improvement), die exemplarisch auf unterschiedliche Ebenen im Handlungsfeld „Studium und Lehre" angewandt werden. Trotz einer sehr klaren Systematik erlaubt das Modell eine individuelle Ausgestaltung und kann daher von sehr unterschiedlichen Hochschulen (Differenzierung z. B. nach Typus, Gr{\"o}ße, Fach-/Landeskulturen) adaptiert werden.}, language = {de} } @incollection{TosicLilienthalSandauetal.2020, author = {Tosic, Janina and Lilienthal, Jonas and Sandau, Susanne and Mersch, Andr{\´e}}, title = {Nutzerzentrierung in der Hochschuldidaktik - Ams{\"a}tze zur Verkn{\"u}pfung von Lehrpraxis mit hochschuldidaktischen Erkenntnissen}, series = {Hochschuldidaktik als professionelle Verbindung von Forschung, Politik und Praxis / Hrsg. Marianne Merkt, Annette Spiekermann, Tobina Brinker, Astrid Werner, Birgit Stelzer}, booktitle = {Hochschuldidaktik als professionelle Verbindung von Forschung, Politik und Praxis / Hrsg. Marianne Merkt, Annette Spiekermann, Tobina Brinker, Astrid Werner, Birgit Stelzer}, publisher = {wbv}, address = {Bielefeld}, isbn = {978-3-7639-6594-6}, doi = {10.3278/6004665w013}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {165 -- 177}, year = {2020}, abstract = {In diesem Beitrag beschreiben wir Irritationen, die wir in unserer hochschuldidaktischen Arbeit f{\"u}r das Wandelwerk, Zentrum f{\"u}r Qualit{\"a}tsentwicklung51 der FH M{\"u}nster, erlebt haben, sowie den dadurch ausgel{\"o}sten Reflexions- und Entwicklungsprozess. Der Prozess hat uns auf den Weg zu einem neuen nutzerzentrierten Ansatz f{\"u}r die hochschuldidaktische Arbeit gebracht. Basierend auf einer qualitativen Interviewstudie sowie einem ko-konstruktiven Design Thinking-Workshop wurden Bedarfe und Befindlichkeiten unterschiedlicher Lehrender erarbeitet. Gemeinsam mit den Lehrenden konnten konkrete Ideen und grundlegende Prinzipien f{\"u}r nutzerzentrierte hochschuldidaktische Angebote entwickelt werden. Diese Ans{\"a}tze wurden im Rahmen einer Diskurswerkstatt auf der dghd 2018 diskutiert, erweitert und validiert.}, language = {de} } @incollection{LilienthalSchroeder2020, author = {Lilienthal, Jonas and Schroeder, Clara}, title = {Kompetenzprofile f{\"u}r das digitale Zeitalter: Zwischen der Anpassung an ver{\"a}nderte Anforderungen und der Gestaltung von Ver{\"a}nderungsprozessen}, series = {Vom E-Learning zur Digitalisierung - Mythen, Realit{\"a}ten, Perspektiven / Hrsg. Reinhard Bauer, J{\"o}rg Hafer, Sandra Hofhues, Mandy Schiefner-Rohs, Anne Thillosen, Benno Volk, Klaus Wannemacher}, booktitle = {Vom E-Learning zur Digitalisierung - Mythen, Realit{\"a}ten, Perspektiven / Hrsg. Reinhard Bauer, J{\"o}rg Hafer, Sandra Hofhues, Mandy Schiefner-Rohs, Anne Thillosen, Benno Volk, Klaus Wannemacher}, publisher = {Waxmann}, address = {M{\"u}nster}, isbn = {978-3-8309-9109-0}, doi = {10.31244/9783830991090}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {306 -- 308}, year = {2020}, language = {de} } @incollection{GanseuerPistor2018, author = {Ganseuer, Christian and Pistor, Petra}, title = {Moving from IQA tools to a system at the University of Duisburg-Essen}, series = {Internal Quality Assurance. Enhancing higher education quality and graduate employability}, booktitle = {Internal Quality Assurance. Enhancing higher education quality and graduate employability}, editor = {Martin, Michaela}, publisher = {UNESCO Publishing}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {99 -- 114}, year = {2018}, language = {en} } @incollection{Pistor2014, author = {Pistor, Petra}, title = {Das QM-System w{\"a}chst mit - Instrumentelle und kulturelle Weiterentwicklung an der Universit{\"a}t Duisburg-Essen}, series = {Implementierung von Qualit{\"a}tsmanagementsystemen: Erfahrungen aus der Hochschulpraxis}, booktitle = {Implementierung von Qualit{\"a}tsmanagementsystemen: Erfahrungen aus der Hochschulpraxis}, publisher = {Centrum f{\"u}r Hochschulentwicklung gGmbH}, address = {G{\"u}tersloh}, isbn = {978-394-19273-5-3}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {82 -- 96}, year = {2014}, language = {de} } @incollection{Rieke2019, author = {Rieke, Tobias}, title = {Agiles Curriculum - Konzept zur digitalen Transformation}, series = {Wirtschaftsingenieurwesen - Gegenstand, Ausbildung und Praxis}, booktitle = {Wirtschaftsingenieurwesen - Gegenstand, Ausbildung und Praxis}, editor = {Schwering, Markus G.}, publisher = {FH M{\"u}nster}, address = {M{\"u}nster}, isbn = {978-3947263028}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {24 -- 30}, year = {2019}, language = {de} } @incollection{Rieke2019, author = {Rieke, Tobias}, title = {Hybrid Project Management in University Adminstration Projects}, series = {The art of structuring [Elektronische Ressource]: bridging the gap between information systems research and practice}, booktitle = {The art of structuring [Elektronische Ressource]: bridging the gap between information systems research and practice}, editor = {Bergener, Katrin and R{\"a}ckers, Michael and Stein, Armin}, publisher = {Springer}, address = {Cham, Switzerland}, isbn = {9783030062347}, doi = {10.1007/978-3-030-06234-7}, publisher = {FH M{\"u}nster - University of Applied Sciences}, pages = {459 -- 467}, year = {2019}, abstract = {Project management is a lot about structuring. Challenges in introducing new software especially in the field of digitalization are to address the needs of planning, budget and schedule adherence as well as involving the users in the development process. Classic project management is usually focused on following the plan and keeping the project in schedule and budget. Agile project management puts the user in the center and aims at fulfilling his needs. The University of Applied Sciences M{\"u}nster has aligned its project management with the PRINCE2 standard. The introduction of an enterprise content management system started in 2017 as a new project. To fulfill the user's needs and keep the project management standard it has been tailored to achieve the project goals by integrating agile stages. This adaptation is presented in this paper as an example of structured hybrid project management.}, language = {en} }